Thursday, May 10, 2007

X: Thesis handed in/oppgaven er levert

I am done! My thesis was offically handed in today (Thursday), after turning it to print Sunday. Since then I have not found errors or things I think I should have included.

It is a bit strange to think about that the final PDF-file was only slightly more than 5 Megabytes, or 3,4 without the front pages. In a year I have not produced more digital data than a big picture with big resolution. In that respect, the saying of one picture assembling more than 10,00 words sure rings true.

But my thesis is over 40,000 words divided into 134 pages, has about 100 references which is based on numerous hours of reading, writing and line of thoughts. With the time, material and knowledge I have had and do posess, I find this satisfying. New knowledge has been created and I have grown.

As we do not have formal graduation ceremonies in Norway (the diplomat is sent in the mail), I found the moment of handing in my thesis important enough to document it through a photography.

I still have about another month of studying with reading, lecturing (as exam form) and the thesis "hearing". But the worst bit is completed.

---

I dag er det offisielt. Dokumenter som viser hvilke fag som graden min skal utgjøre og at jeg ikke har jukset underveis er undertegnet. Viktigst er stabelen med innbundede fargeutskrifter av mitt årsprosjekt. Å hente ut esken med oppgaver (6 versjoner til innlevering og 6 til meg selv) fra trykkeriet, var frydefullt. Ikke etter innsending til trykking søndag, da jeg egentlig var ferdig med arbeidet, eller nå etter offisiell overrekkelse, har jeg kommet på feil eller mangler jeg synes burde vært endret på eller lagt til.

Litt rart er det å tenke på at PDF-fila jeg leverte bare var litt over 5 Megabyte , eller drøye 3,5 MB uten forsida. På et helt år har jeg ikke produsert mer digital data enn et bilde i stor oppløsning. På den måten kan man si at et bilde sier mer enn tusen ord.

Men min oppgave er tross alt på over 40.000 ord fordelt på 134 sider, har rundt 100 referanser som baserer seg på utallige timer med lesing, skriving, tankerekker og valg. Med den tida, materialet og kunnskapen jeg har hatt tilgjengelig, er dette tilfredstillende. Ny viten har tatt form og jeg selv har vokst på dette.

Ettersom Norges utdanningsinstitusjoner ikke holder offisielle seremonier ved fullførte studium og heller sender vitnemålet i posten, anså jeg innleveringsøyeblikket for såpass sentralt øyeblikk i mastergradsprosessen at jeg valgte å dokumentere det med et bilde.

Nå gjenstår forberedelse for eksamensforelesingen i Mevit 4900 og til slutt forsvarssamtalen for oppgaven, begge en tidlig junidag. Datoene er ikke fastsatt siden eksamineringen skjer individuelt og sensorene må ha tid og anledning. Men det tyngste er over. Jeg ser fram til den siste måneden som student.

2 comments:

Ingvill Humlebrekke said...

GRATULERER!!! Godt jobbet! Senk skuldrene!

Anonymous said...

Hurra! Arbeidet du har gjort, står det respekt av. Kjenn på de gode følelsene:) Et kapittel er avslutta!