Saturday, August 13, 2005

X: New thoughts/nye tanker?

Earlier than the master studies commence, one is to turn in a draft for a thesis. After brainstorming, consideration and discussion with acquainted media minds, I decided to explore the Christian-aloof press. My outline suggested comparing the coverage and angling of religious matter in the two main tabloid newspapers, followed by qualitative interviews. I had it all laid out.

Then, a day or two before deadline, I was told that “Agenda 3:16” (Christian magazine in Norway) had done something most comparable to my idea. It was true. Even if their investigation they conducted was not comprehensive enough, it still took the air out of the famous balloon.

Throughout the years I have given this concept a lot of thought. Whose idea is it, if someone has already thought your thought before you – even thought you were unaware of it? Can it be considered a new thought if you didn’t share it first? In other words; do we ever compose a new thought? In my definition we do. A part of having intelligence ropes in composing new connections and concepts. This happens to everyone to some extent, the same was as we all are introduced to talk or riding a bicycle.

Time will tell if the University of Oslo agrees with my line of thought. ;)

PS: My suggested alternative thesis regards travel journalism. I wish to research on whether this topic has journalists who let the source usage vacate more than for other areas.

----

Før masterstudiene tar til, må man skrive et utkast til oppgaveidé. Etter litt myldring, vurdering og diskusjon med noen mediehoder, bestemte jeg meg i korttekst for å skrive om det kristenfiendtlige media i Norge. Jeg leverte en skisse der jeg foreslå å sammenligne VG og Dagbladet for en viss periode og måle omfang og vinkling av det religiøse stoffet for å teste min påstand. Dette skulle følges opp med kvalitative intervjuer av relevante pressefolk. Den røde tråden var tykk og lang.

Men så fikk jeg nyss i at Normisjonens Agenda 3:16-blad hadde gjort noe tilsvarende. Det stemte. Selv om deres undersøkelser ikke var iverksatt lenge nok til å dokumente noe særlig, var ideen på en måte brukt opp – i alle fall tatt brodden ut av.

I årenes løp har jeg tenkt en god del på nettopp dette. Hvems idé er det om noen har tenkt tanken før deg, men du selv ikke visste om dette før du pønsker på det selv? Kan man kalle det en ny tanke om du ikke var først? Med andre ord; tenker man i det hele tatt noe nytt? Jeg mener vel egentlig det. En del av det å tenke og ha tilgang på intelligens innebærer å resonnere frem nye koblinger og konsepter. Dette skjer med alle, på samme måte som man lærer å snakke eller sykle. Så får vi se om universitetet i Oslo følger resonnementet. :)

PS: Alternativet mitt er enn så lenge angående reisejounralistikk. Jeg ønsker å undersøke hvorvidt journalister som skriver reisestoff lar kildebruken feriere mer enn for andre emner/innhold.

No comments: