Friday, April 27, 2007

Nordnorske setninger, del 3 - med fasit

Ættersom dettan e tredje utgave av nordnorske setninger, tellate eg meg å presantere dagens ti utfordringe’ på dialækt. De siste par dagan har dæ røska i språkrøttern mæ så mykje konsentrasjon ruindt akademisk bokmål i masteroppgaven.

1. Eg fikk sånn sting at eg måtte gå og haille meg litt.
2. Dæ e så mykje pjæsk må å få seg tups.
3. Eg ska nok få prekkivert oppgaven, ellers bli dæ kela.
4. Dæ e søkkanes gjæft å være jøger.
5. At dæ va nyss førr guttan tapte, blei dæm vældi førrspælt.
6. Må du ainse skoltn din når du bøye deg.
7. Det jo ikkje nokka vits å bæse førr at skjorta di e korvat.
8. Dæ e bærre tøvsjure og næpskreill som jogge på glåholka.
9. Søringa trur vi har sommar så snart vi bærre gryinne tell knean.
10. Eg trur pinade eg ska lage fleire sånne sætninge, om du slutte å surske.


FASIT (02.05.07)

1. Jeg fikk slik et hold i siden at jeg måtte legge meg nedpå litt.
2. Det er mye styr med å fikse seg dame (les; kjæreste, hunkjønn).
3. Jeg skal nok få unnagjort oppgaven, ellers vorder problemer.
4. Det er svært flott å være i en euforisk sinnstemning.
5. At det lå an til at guttene skulle tape, gjorde dem veldig overrasket.
6. Pass på hodet ditt når du bøyer deg.
7. Det er ikke noe poeng i å ta til tårene bare fordi skjorten din er noe krøllete.
8. Kun dumme jenter og gutter jogger når det er is på veiene.
9. Folk fra Sør-Norge tror vi har sommer så snart snøen kun når oss til knærne.
10. Jeg tror faktisk jeg akter å lage flere setninger som dette, om du lar være å syte.

4 comments:

Anonymous said...

Åh, det e så bra! Aiaiai!
Takk!

Anonymous said...

Artig å lese meir nord-norsk! Gratulerer med dagen, Sindre. Klem fra nord

Ingvill Humlebrekke said...

Ja, go dialekt sier nå jeg!!! PS! ta deg litt fri idag! gratulerer!!!

Anonymous said...

Nye tips: uinnhålt under, moille seg, jumme, ekjevant, kvile middag, biddu, dæ ainnert, hepse og voidde