Thursday, April 19, 2007

X: Summer job & study application/sommersikret

After an interview Thursday, I received the awaited e-mail for a summer job in the newspaper Vårt Land. The Norwegian paper is far from the largest, but covers the entire country, and is produced from a Christian platform. Most exciting is the fact that I will be working on the desk. This means doing the layout and potentially edit the incoming journalistic products, primarily in terms of titles and introductions. This type of work was something I truly enjoyed during journalism college, and look forward to get back at it.

This job also buys me some more time to find out what to do next semester. I now have longer time to find a place to live and/or buy, search for a full-time job and decide where I will be. Oslo is by far the most likely destination, but only God knows for sure.

As a back-up plan I also applied online for various study options just in case. My eight point list has a big variety, where all but physiotherapy (three year degree) is only one year in duration. All are in Norway and all but the last three in Oslo.
My list in preferred order: development, psychology, inter-cultural communication, sport science, physiotherapy, medicine, pedagogy and sign language.

---

Tirsdag kom gladmailen om at jeg er tatt inn i sommervarmen i Vårt Land for fem uker. Torsdag var jeg på intervju i avisa jeg hadde praksis i under journalistutdanninga. Mest spennende er at stillinga er som desker, det vil si den personen som tegner/gjør layouten og foredler teksten. Med andre ord skal jeg redigere og presentere de produktene journalistene kommer med, der titler, ingress og billedbruk er essensielt. Denne formen for arbeid var noe av det jeg likte aller best på journalistutdanningen, men på grunn av det lave prioritering, fikk jeg ikke rendyrket lidenskapen – før nå i sommer.

Angående høsten, er det fortsatt et relativt stort spørsmålstegn, både angående aktivitet, bolig og geografisk plassering. Mine foreløpige, løse svar er jobb, kjøpt toroms leilighet og Oslo.

Bare for å ha gjort det, klikket jeg likevel frem en liste på samordnet opptak før fristen 15. april med åtte ganske forskjellige studieretninger. Alt bortsett fra fysioterapi, er ettårig. De fem øverste er basert i Oslo. Sannsynligheten for at jeg studerer til høsten er ikke den største, men om jeg ikke har en (ordentlig) jobb, er det selvsagt en mulighet. Og jeg er interessert nok til å studere alle studiene på lista.

MINE STUDIEØNSKER FOR HØSTEN 2007

1. Utviklingsstudier (HiO)
2. Psykologi (UiO)
3. Tverrkulturell kommunikasjon (MF)
4. Idrettsvitenskap (NIH)
5. Fysioterapeututdanning (3 år) (HiO)
6. Medisinske fag (UiT)
7. Pedagogikk (HVE)
8. Tegnspråk for hørende (HiST)

3 comments:

Ingvill Humlebrekke said...

Gratulerer med sommerjobb! Får følge ekstra godt med på lay outen i sommer da :) Dine søknader til samordna opptak beviser jo en del av den bredden dine interesser og tanker strekker seg over :)
Lykke til!

Anonymous said...

Grattis grattis...

Anonymous said...

Gratulerer:)

mvh
Isak:)