Saturday, April 14, 2007

Hverdagsspekulasjoner 3

Kampfiks
I går trykte Dagbladet et innlegg jeg skrev på :Sterke Meninger for en god stund siden.

Etter å ha sett EM-kvaliken mot Bosnia-Hercegovina i slutten av mars mistenker jeg flere enn bortelagets landslagsledelse for å være korrupte. Én ting er at de norske spillerne ikke klarer å omsette noen av dusinet med målsjanser. Et litt mer grelt eksempel er at keeperen lett ville tatt Carews straffe om han bare hadde blitt stående midt i målet. Men det mest opplagte tegnet på kampfiksing var å sette knøttene Hæstad og Strømstad i muren på frisparket som ga 0-1. Det er som å gi en langrennsløper en brukket stav; den har ingen effekt.


Skiva fikk jeg for flere uker siden, og var god den.


Forkastelig studentliv
Det er greit at man skal ha fritid i løpet av studietida. Å motivere seg kan være vanskelig og det er mange aktiviteter som pirrer nysgjerrigheten. Men å melde seg opp til fag uten å møte opp eller legge ned noe arbeid er uhørt. Da bør man heller la være. Ille er det å gjøre det bare for frynsegodene. Verre er det for at man tar opp studieplasser til studenter klar til å gjøre en innsats. Aller verst er dog mangelen på respekt for den unike, gratis muligheten vi i Norge har til utdanning. Dette er et privilegium mange land bare kan drømme om, og mange ikke en gang kan forestille seg eller tør håpe på.

VG skrev i oktober om at på Universitetet i Oslo, hvor jeg er immatrikulert, gjelder nullytelsen en fem fulltidsstudenter på bachelornivå. Jeg kan forsikre dere om at jeg ikke er en av disse, og i nåværende periode jobber jeg for to.


Kristne skoler vinner
Kristne friskoler og idrettskoler gir de beste resultatene i klassen blant samtlige norske ungdoms- og videregående skoler.

Dagsavisen var først ute i den nasjonale pressen med resultatene fra tidenes største sammenligning av elevresultater, utført på NTNU.

Jeg mener Jesus var tidenes beste lærer, og Bibelen den ultimate lærebok, men vil ikke påstå undersøkelsen skyldes åndelig påvirkning (ene og alene). Lærerstaben, ressursene, oppføling fra foreldre, og med mindre andel elever fra oppløste familier tror jeg har mest å si for topplasseringen.

Jeg liker at saken ikke prøver å henge skolene ut på grunn av funnet, presentert i november.

No comments: