Monday, March 12, 2007

Nordnorske setninger, del 2 - med fasit

Forrige bidrag med nordnorske setninger slo an. Jeg har derfor ti nye sentinger til forlystelse eller forergelse, alt etter som. Som sist er noen uttrykk vanskeligere enn andre. Fasit legges til om noen dager.

* Mølja e gammel. Drefse du ho ut?
* Eg kjenne dæ lekt å ta en kaffe te.
* Eg hadde fådd hætta om dettan óg går gaiken
* Båtn gjekk suinn på suindet.
* Ikkje bjælme meir brus no, e du snill.
* Trivelig å prate litt skit. Vi råkes.
* Eg ensa ikkje at du fór i går
* Eg kainn ikkje komme, har sånn sinnsyk gongspærra
* Artig førr ungan å spælle fotbaill mæ laidda og klumpa.
* Ellers, bærre Allers?

FASIT, fra 13. mars
* En matrett stekt i en panne, nord i Norge ofte med fisk, er gammel. Kaster du den?
* Jeg kjenner på at det ville vært godt med enda en kaffe
* Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort, om også dette falt sammen
* Båten ble ødelagt på sundet
* Vær så snill å ikke drikk mer brus.
* Det var hyggelig å ha denne vennskapelige samtalen. Vi sees.
* Jeg la ikke merke til at du dro i går
* Jeg kan ikke komme, på grunn av en betydelig stivhet i kroppen
* Det er gøy å spille fotball med en viss type tøfler og tresko
* Ellers er alt som vanlig?

1 comment:

Ingvill Humlebrekke said...

Oi, skal si, det er visse likhetstrekk med "slængen" i mer "urbane" strøk av telemark ja.. Men alle var jo ikke like enkle å ta.
Me preikast i mårå om du ser håkken eg e:)