Sunday, September 04, 2005

Velg godt!

Valget nærmer seg. Våre folkevalgte av flest har bevegd seg ned fra Løvebakken. Alle ønsker de fire nye år på Tinget og lover – selvsagt – hva enn du måtte ønske av skatteletter, velferd, bensinpriser og barnehageplasser. Jeg er litt kritisk til all drittkastingen som har blitt gjort så langt, og hvor meningsløse og polarisert mye av journalistikken og debattene har vært. Angående velgerne, skjønner jeg ikke hvordan kritikken og sutringen bare later til å øke og øke jo bedre vi får det her til lands. Dra til hvilket som helst annet land og se at det ikke er bedre. Kanskje på noen områder, men totalt sett vil det mest sannsynlig være verre. Ofte mye mye verre. Hugen på egne penger og personlig (økonomisk og egoistisk) frihet virker også å forplante seg kjapt (1. Tim 6,10).

Mitt valg ble gjort på forhånd. I år valgte jeg ikke de som sto meg aller nærmest i verdisyn og politikk av to grunner:
¤ jeg tror det er enklere å innføre sosialistiske enn kristelige verdier i politikken
¤ jeg vil heller ha en sosialistisk regjering enn en Høyre med på lasset
Ettersom valget er hemmelig, skal jeg ikke røpe hva jeg la i konvolutten. Det er ikke så vanskelig å gjette. Men jeg skal gi deg innsyn i valgtestene jeg gjennomførte på Internett på Aftenposten og VG sine sider. På grunnlag av de spørsmålene som ble stilt, føler jeg svarene (særlig Aftenposten) definerer meg nokså riktig politisk.

Bruk stemmeretten, så har du i alle fall rett til å protestere om politikken ikke blir slik du ønsket.


No comments: