Friday, September 09, 2005

X: Internet addiction/Internettavhengighet

A little more than my first week in Oslo, I lived without Internet. Even if friends and my educational institution offered me access every so often, it obviously became a bit more sporadic and limited than subscription. After the first 24 hours without constant log in to the greatest computer network in the world, I felt the withdrawal symptoms. It was like a root of mine was no longer planted in the ground able to suck nutrition.

Even though most of my life has gone by without Internet, I struggle to recall that life situation. As for communication and information search, the net is absolutely vital. Internet is where my part time job (http://dinside.no) is conducted, uni assignments are handed in, my homepage is published, travels and purchases are made, where I listen to radio, and through which current landline telephony takes place. Besides, I use my laptop a great share of my everyday for home work and various writing. At times I view movies, listen to music or watch movies.

If one did well in the past without it? For sure
If I can do fine without it now? Most certainly not
Is this addiction? Possibly

Another feature is change of everyday life. If not a lot, at least I’m spending more time being in touch with people that are not around, than I used to, some days more than with friends in person. I hope we don’t reach a point where we stop meeting just to stay in touch with all the ones that are everywhere else (on their computers keeping in touch)? I see some tendencies with mobile phones. People get together, but spend an awful lot of time writing messages or calling those not around. Oh well, as social beings I guess we cannot remove the social interactions all together.

---

Litt mer enn den første uka i Oslo, bodde jeg uten Internett. Selv om venner og utdanningsinstitusjon velvillig lånte bort tilgang, ble dette naturlig nok mer sporadisk og skiftende. Etter det første døgnet uten fast linje til verdens største datanettverk, kjente jeg prikkingen og suget. Jeg følte det som om en viktig rot ikke lenger sto plantet ned i jorda, avskjært fra å suge næring. Selv om mesteparten av livet mitt har foregått uten Internett, klarer jeg ikke å se hvordan livet forløp den gang. For kommunikasjon og informasjonssøk er nettet helt vitalt i mitt liv. Jobben min i DinSide gjennomføres her, innleveringen til skolearbeid skjer her, hjemmesiden ligger der, kjøp og reiser bestiller her, og fasttelefonien skjer via Internett. I tilegg bruker jeg min laptop store deler av døgnet til skolearbeid, kommunikasjon og oppdateringer. Her kan jeg også se filmer, høre på radio eller musikk.

Hadde man det bra før uten? Helt sikkert.
Kan jeg klare meg foruten nå? Helt sikkert ikke.
Er dette avhengighet? Muligens

En annen trend er en direkte endring av hverdagsliv. Om ikke for mye, har jeg gradvis økt tidsforbruket på nett for å holde kontakt med de som ikke er i nærheten, - noen dager lenger enn venner i levende live. Jeg håper inderlig vi ikke kommer til et punkt der vi slutter å møtes for å holde kontakt med alle andre (per datamaskin). På et vis ser jeg dette i forhold til mobiltelefon. Ofte sitter folk sammen, men skriver melding eller ringer til de som ikke er der. Nå vel, som sosiale vesen kan vi nok ikke fjerne den fysiske interaksjonen helt.

No comments: