Monday, September 12, 2005

X: Age matters/Alder betyr noe

I am a firm believer in the insignificance of chronological age after surpassing the teens. But what when you suddenly realize that someone is a noteworthy amount of years older or younger than presumed? A good friend of mine visited me Saturday. We have hung out since I moved to Oslo three years ago. I knew all basic facts, other than his age. I discovered he was 31, even though I would have guessed 4-5 years less based on his appearance. When this was revealed, I immediately looked upon him slightly different – and his words gained a tad more credibility.

Is it because one has an unconscious expectation to set ages? Does it have to do with surprise? Is it because you suddenly realize how to interpret the person better?

I feel it is necessary to stress that I have always acknowledged this friend as wise, intelligent, reflected and bright. Also, I think the sensation was limited to the first couple of minutes. Today, I reckon I am back to the stage of claming my first statement. It was a little odd feeling nonetheless.

----

Jeg mener nokså bestemt at kronologisk alder ikke har noe særlig å si etter man er ute av tenårene. Men hva når man plutselig får vite at noen er en god del eldre eller yngre enn antatt? Lørdag fikk jeg besøk av en god kamerat, T. Vi har hengt en del sammen etter jeg kom til Oslo for tre år siden. Av hovedfakta visste jeg det meste, bortsett fra alderen. Han er 31, men av utseende ville jeg gjettet 4-5 år mindre. Da dette ble åpenbart, følte jeg umiddelbart jeg så ham på en noenlunde annen måte, og at ordene hans fikk en større tyngde.

Er det for at man har en ubevisst forventning til gitte alderstrinn? Er det fordi man blir overrasket? Er det fordi man plutselig skjønner bedre hvordan man skal tolke personen?

Nå må det presiseres at jeg hele veien har anerkjent T som både vis, høyt oppegående, reflektert, intelligent osv. Jeg tror egentlig opplevelsen hadde størst innvirkning de første par minuttene, og at jeg på dette stadiet er gått tilbake til førstnevnte påstand. Men øyeblikket var snodig i alle fall.

No comments: