Friday, February 09, 2007

X: How to terrorize telemarketing/Gjør telefonsalg gøyalt

PIC from: www.athensexchange.com.
Are you fed up with annoying telemarketing and salesmen making you listen to the beginning of your mobile ring tone more than you enjoy the radio or your iTunes? Have a peek at these suggestions on how to get rid of your ”opponent”. Here is something to boost your aggression. Do consider the ethical sides of bothering the people trying to make a living like most of the rest of us.

---

Er du lei av innpåslitne telefonselger som gjør at du hører starten på ringetonen mer enn tida du bruker på iTunes? Eller at postkassen ser ut som et overfullt resirkuleringssenter grunnet daglige reklamestabler? Da kan du ironisk nok melde deg INN i reservasjonsregisteret for å bli kvitt direkte markedsføring. Unntaket er bedrifter eller organisasjoner du har løpende kundeforhold til. Les mer her. Annen postlagt reklame, som kommer som C-post, kan fjernes ved å kontakte Posten. Problemet er at du da også mister tilgang på offentlig informasjon.


Alternativt kan man ta opp telefonen og kampen mot selgerne med et av følgende femten tips, hvor mye er inspirert fra siden Samtale Venter (av Hans Petter Johnsen). Den etiske siden av dette bør selvsagt vurderes. Telefonselgere prøver jo å gjøre et levebrød de også.

* Gjenta alt selgeren sier med en irriterende «herme-stemme». En sikker vinner.

* Si at du også jobber som telefonselger, men at du ikke blander jobb og privatliv. Siden telefonsalg er jobben din og at du nå er privat, kan du dessverre ikke kjøpe noe.

* Spør om selgeren kan ringe tilbake når ham/henne selv har kommet hjem og skal til å spise middag?

* Si at du behøver betenkningstid og be selgeren synge litt pausemusikk imens.

* Ta tunnel-trikset, selv om selgeren ringer fasttelefonen og vet du er i et hus.

* - Når selgeren, etter du har sagt nei takk, nærmest desperat utbryter "jammen, vil du ikke spare penger da? (e.l.)" er det ofte gøyalt å spørre med en eplekjekk tone "er det hva du pleier å si når du merker at salget går i vasken!?".

9 av 10 ganger vil selgeren forfjamset svare "ja", deretter kan du fullføre med å si "vel, det forklarer kanskje hvorfor det ikke gikk så bra." for så å legge på. (Denne hjelper alltid på humøret på en dårlig dag)

* Ha følgende innspilte lyder klar på datamaskinen, telefonen, kassett etc; babyskrik, ringeklokke, vaskemaskin, en telefon som ringer, hund som bjeffer etc. Spill høyt og gjerne samtidig.

* Hvis de ringer mobilt, kan du si: Si ja takk, kjempegjerne, og oppgi at du bor i Donaldveien i 313 Andeby.

* Si til selgeren at du er psykolog og gjerne vil vite hvordan selgeren «føler» at jobben er. Spørsmålet er selvsagt ut fra en rent faglig interesse.

* Sjekk opp selgeren. Si at du endelig fikk en ”god pick-up line” eller at du var solgt da du hørte stemmen hans/hennes.

* Lat som at du noterer selgerens navn. Be han eller hun artikulere og stave det, og spør om adressen, telefonnummeret, fødselsdato, navn og adresse til foreldrene etc. Ikke fortell hva du skal bruke det til, men du kan si at «det finner du ut». Nekt å gå videre med samtalen før han eller hun gir deg disse opplysningene.

* Avbryt raskt og si at du nettopp har fått jobb hos Norsk Gallup og at du gjerne vil stille noen spørsmål i forbindelse med valget eller andre temaer.

* Bli sur for at selgeren snakker så innmari høyt og be han/hun om å dempe seg, for deretter og si «hæ?». Gjenta prosedyren så lenge som mulig.

* Si at du er så glad for telefonen fordi du sårt trenger noen å snakke med om dine personlige problemer. Grei ut i det vide og breie om psykiske dilemmaer og intime betroelser.

* Be selgeren holde linja litt, gå og tøm oppvaskmaskinen, sett over en ny, ta en tur på do og gå tilbake (tar ca. 15-20 minutter) - uten å si unnskyld - og si at du ikke er interessert.

No comments: