Tuesday, February 20, 2007

X: Divine drip 6/Himmeldrypp 6

I was planning to reflect on a bit of deep material in this edition of divine drip, but was reminded of the importance of thankgsgiving. There are so many things appreciate in this world, in our lives, with family, friends, work, study and so on. Most important of all, being content and showing gratitude is also what God intended for us:

1 Thessalonians 5:16-18 states:
Underneath is a selection of and an addition to a list in e-mail I got about half a year ago from my American host mother.


THANK YOU..

* for the girlfriend/wife who says it's spaghetti tonight
because she is home with me, and not out with someone else. For me I'd like to add here a thanks to Darsh for everything she did to me and the outstanding time we had together.

* for the boyfriend/husband who is on the sofa being a couch potato,
because he is home with me and not out at the bars.

* for the assignments and homework I get at uni,
because it means I am getting an education

* for the taxes i pay
because it means i am employed.

* for the mess to clean after a gathering
because it means i h ave been surrounded by friends.

* for the clothes that fit a little too snug
because it means i have enough to eat.

* for a lawn that needs mowing, windows that need cleaning, and gutters that need fixing
because it means i have a home.

* for all the complaining i hear about the government
because it means we have freedom of speech.

* for the parking spot i find at the far end of the parking lot
because it means i am capable of walking and i have been blessed with transportation.

* for the lady behind me in church who sings off key
because it means i can hear.

* for the pile of laundry and ironing
because it means i have clothes to wear.

* for weariness and aching muscles at the end of the day
because it means i have been capable of working hard.

* and finally, for the Internet
as an awesome media to stay in touch with my superb friends and family

---

Jeg hadde planlagt litt dyptgående refleksjoner i denne utgaven av himmeldrypp, men ble påminnet viktigheten av å takke – noe som ofte sitter dypt nede. Det er så mange ting vi kan være takknemlige for i dette livet med familie, venner, helse, jobb, studier og så videre. Selv om ikke alt alltid er optimalt, kunne det meste vært mye verre. Våren jeg fullførte videregående, hadde jeg følgende påskrift nederst på russekortet mitt: ”Takk deg glad”. Viktigst i dette budskapet er det faktum at Gud har kalt oss til glede og det å sette pris på det vi har blitt privligerte med.

Paulus første brev til Tessalonikerne i Nytestamentet, 5:16-18, lyder:
Vær alltid glade, be uavbrutt, takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus.


Under følger min oversettelse av og tilføringer til en liste med eksempler på flere ting som kan virke som en byrde, men som vi heller bør være takknemlige for.


Takk for...

* kjæresten/kona som sier det er fisk og potet nå igjen
fordi hun er hjemme med meg, og ikke ute med noe andre

* for kjæresten/ektemannen som sløver på sofaen
fordi han er hjemme og ikke ute på bar

* for alle oppgavene og jobbinga i forbindelse med skolen
fordi det betyr at jeg får en utdanning

* for skattene jeg betaler
fordi det betyr at jeg har en jobb

* for alt rotet etter en fest/sammenkomst
fordi det betyr at jeg har hatt venner på besøk

* for klærne som begynner å bli litt vel stramme og oppvasken som tårner seg opp
fordi det betyr at jeg har nok å spise

* for plenen som trenger å klippes eller leiligheten som trenger en oppussing
fordi det betyr at jeg har et hjem

* for all kritikken som raser mot regjeringa
fordi det betyr at vi har ytringsfrihet

* for at den eneste ledigste parkeringsplassen alltid er lengst unna inngangen
fordi det betyr jeg er i stand til å gå og har blitt velsignet med transport

* for damen bak meg i kirken som synger så falsk
fordi det betyr at jeg kan høre

* for stabelen med skittentøy og klær til stryking
fordi det betyr at jeg har klær

* for trøtthet i kroppen eller småskader fra trening
fordi det betyr att jeg er i stand til å arbeide hardt

* og ikke minst for Internett
fordi det er et så bra medium for å holde kontakt med alle mine herlig venner og familie

No comments: