Sunday, January 06, 2008

Nordnorske setninger - del 7

Jeg hadde ikke trodd at serien ville holde det gående i så mange runder. Men det nordnorske vokabularet er stort (og i min blog har jeg rensket bort de (mest) ufine ordene). Her er i alle fall ti nye setninger på dialekten min. Dette blir litt hodebry og/eller økt forståelse for hva jeg sier – for den som ikke kommer fra landsdelen og har fått dette inn i den språklige oppveksten.

1. At du årske å orge sånn mæ å prate sånn en krøkkat dialækt.
2. Hæres du å kvælle i deg deinn sylarn dær?
3. Syns du dæ e hersjli mæ auar? Eg gjer meg over.
4. No e dæ nyss førr vi tar laus.
5. Gu korr arti mæ invitasjon. Eg e på tur.
6. Det e nok gongbart å få dæ ut. Men då må du kreste som du aldri har gjort før.
7. E du i lamma ho likkje-pia? Ja ja, tell løkka ska du ha.
8. Vi har planta i søkk og kav.
9. Et før han kolne heilt!
10. Har du rygghaill eller kødde du bære?

Bokmålfasit:

1. Jeg forstår ikke at du orker å holde sånn på med å prate slik en tungvint dialekt.
2. Har du virkelig nok mot til å drikke den drammen laget av hjemmebrent?
3. Misliker du fisken uer? Nå gir jeg opp.
4. Nå er det like før vi kaster loss (eller løsner)
5. Så gøy med invitasjon! Jeg er på vei/kommer.
6. Det lar seg nok gjøre å få det ut. Men da må du presse på som aldri før når du bæsjer.
7. Er du kjæreste med den lille-jenta? Ja ja, gratulerer i alle fall.
8. Vi har plantet i store mengder / litt overalt.
9. Spis før det (gjenstanden som spises, maskulinum) kjøles ned/blir kald.
10. Har du ryggsmerte eller bare later du som?

No comments: