Saturday, January 05, 2008

X: Welcome to/Velkommen til 2008

2008. Resetting and accumulation at the same time. The fifth even numbered year in this Millennium. New year’s eve was great (as the pics in the previous entry indicates). I start these 12 months with a secure job, great flatmates, good volleyball team and valuable friends. I am doing well.

Still, I am fairly uncertain regarding my future career (more studies? different job?), apartment purchase, and not the least: life partner. I am not rushing anything, but naturally it would be cool to face 2009 with a relative security on who it could/would be? But it is no resolution for this year :)

Here are some things on which I would like to work:
a) disconnect more by leaving town more often. Leaving and planning can be a hassle, but so often worth it.
b) learn more nifty handy work as (like sowing, simple car mechanics etc) – not forced or taking a course, but rather try stuff as I go along.

Other than that I have many a blessing in my life. God is good and I wish for his presence to be even greater this year. It is good to knows and is in control when I cannot predict the future.

---

2008. Nullstilling og akkumulering samtidig. Årtusenets femte partall. Nyttårsaftenen min var topp (som bildene i forrige sak indikerer). Men ikke så lenge etter midnatt nyttårsaften tenkte jeg på at denne kvelden (i Norge) nok vil oppleves ganske ille...
* om du har vært i krig
* om du ville skytte opp nødbluss
* om du er helt alene; uten familie, uten venner, uten kjæreste

Jeg starter disse 12 månedene med sikker jobb, herlige medboere, bra volleyballag og gode venner. Jeg har det bra. Likevel er jeg nokså usikker jamfør framtidig karriere (mer studier, annen jobb?), leilighetskjøp, og ikke minst: livsledsager. Jeg stresser ikke, men det er klart det hadde vært deilig om jeg kunne gå 2009 i møte med en relativ trygghet i hvem dette skulle være. Men det er ikke et nyttårsfortsett.

Av ting jeg har tenkt å gjøre litt mer av i år enn i fjor er å komme seg mer til avkoblende steder og settinger. Det er ofte tiltak å reise ut av Oslo jamfør pakking og planlegging, men jeg har så å si utelukkende gode erfaringer i hvor mye det avkaster seg i rekreasjon. Et annet mål er å lære meg små, nevenyttige ting jeg foreløpig ikke kan, sånn som å strikke, sy litt skikkelig, feste/montere saker og ting jeg ikke har gjort før, enkel bilmekanikk etc. Jeg akter ikke å ta en drøss med kurs og slikt, men heller gjøre en større innsats for å lære meg ting når jeg har sjansen. Et tredje moment , som jeg alltid ønsker å tenke på, er å være så positiv og god som mulig overfor flest mulig.

Ellers har jeg mang en velsignelse i livet.

Gud er god og jeg ønsker hans dominans enda tydeligere dette året. Det er et par momenter som jeg føler er en sterk indikasjon på min tro, selv om du kanskje oppfatter de noe sære.

a) Jeg har aldri syntes det å be har vært rart. Å be har lite med følelser å gjøre, men heller en måte å kommunisere med Gud på, der man åpner for at Han kan komme inn og virke. Men bortsett fra mental forstyrrelser, er det ikke mange andre måter å forklare hvorfor en voksen mann (meg alene), eller menn (når jeg for eksempel ber med gutta jeg bor med), eller en større gruppe (for eksempel under andakten på jobb i Normisjon) bøyer hodene, lukker øynene, folder hendene og sender signaler opp til Herren.

b) Ved særlig en anledning har jeg møtt ei jente som ”hadde alt”, var interessert i meg, men ikke var kristen. At jeg ”takket nei” og/eller avviste til slikt et fantastisk intelligent, spennende, attraktivt og hyggelig vesen var for meg en indikasjon på at troen min står støtt. Selv om det sikkert kan og kunne da oppleves fordømmende av meg å skille lag med noen på grunn av hennes tro, var det på ingen måte vondt ment. For meg er troen et fundament, bunnen i livets pizza eller grunnmuren i tilværelsens hus. Jesus er ikke bare en hobby, men utgangspunktet og målet. Alfa og omega. Slikt blir det svært vanskelig å forene et annet livssyn – hos en potensiell livspartner. Dette er ikke det samme som å ikke respektere.

c) Jeg er ikke redd for og snakker ofte om troen min. Det kommer gjerne opp på fest, men er som regel et tidlig samtaleemne i møte med nye personer. Til tross for at jeg støter på mange personer med ulike religiøse tilnærminger, er jeg trygg på hva jeg står for og hvorfor. Jeg er en person som er villig til å endre synspunkt hvis jeg blir presentert for en riktigere presentasjon av hva som er sant. For meg er Bibelen en bok som forteller hvordan virkeligheten er, hvorfor, hvordan og hva – ikke bare en måte å belyse den.

Det er godt å vite hvem som vet og har kontroll ettersom jeg ikke vet hva framtida vil bringe.



BILDE FRA/PICTURE FROM: Staar fleet entertainment yachts

No comments: