Sunday, January 20, 2008

X: Hallo Paris!

Paris is cool. Paris is cool. My first day has been jampacked with great sightseeing, good food and a fun private party. My friend Alix has so far been a great guide, French driver, wonderful host with a joyous spirit. Pictures and more observations to come as I go along. But I may be updating primarily in Norwegian. So, while you wait, you could always learn my language and read below :)

Current status: Happy camper.

---

5:50 begynte mobilalarmen å skråle. 6:00 var jeg på drosjen ned til Oslo S. 6:25 gikk flytoget. Og 7:55 tok Norwegian-flyet av til Orly. De siste dagene har vært såpass knyttet til det å gjøre alt klart før jeg skulle reise, noe som har forhindret muligheten til virkelig å se fram til det som skulle skje etter avgang.

Framtiden innhentet meg, og opplevelsen av Paris så langt er god. Jeg er med og bor hos Alix, ei av flere jeg delte hus med i Melbourne våren 2006. Hun er en prima guide, og hun og lillesøstrene og moren flotte verter og gøyalt selskap. Etter litt mat var det omvisning. Etter middag var det fest hjemme hos ei annen Alix med en haug av hennes franske venner. Dag en på tur ble svært lang, men også utrolig innholdsrik. Det er godt endelig å være underveis.

Jeg har vært i Frankrike en gang tidligere, og da litt over en uke, på kysten utenfor Bordeaux. Men den gang var det med tyskere, og en strandteltopplevelse som ikke krevde eller engasjerte så mye i franskmenn og det franske.

Og det er morsomt hvor tett observasjonene av typiske franske oppfatninger, og ord stereotyper er. Jeg har kjørt i avenyene full av franske balkonger, og tatt Eiffeltårnet og Notre Dame (bare på avstand foreløpig) i øyensyn. Her i Frankrike (som i mange andre sydeuropeiske og latinamerikanske land) er det med kyss på begge kinn en vanlig hilsemåte (i alle fall mellom gutter og jenter), og jeg har observert par i gatene som utøver de franske kyss (french kiss). Vi har spist både franske oster og pannekaker (crepe) allerede. Det franske språket er utpreget nasalt, og gestene i kommunikasjonsøyemed har et særpreg litt på lik linje med italienere. Den multikulturelle sammensetningen er også utpreget mer fargerik enn den i Norge. Og kvelden ble bokstavelig talt toppet med å snurre helt til topp i et digert Pariser-hjul. Den første Paris-koblingen var mest en spøk. Å se et Hilton-hotell i Paris, rett ved flyplassen, fikk meg til å trekke på smilebåndet (les: Paris Hilton).

Hvor ofte jeg vil oppdatere er høyst uvisst, men det vil nok komme i rykk og napp.

Tilstandsrapport: Sindre har det svært bra.

1 comment:

Anonymous said...

Hyggelig å høre og se og lese!Minner dukker fram fra vår tur til Paris i 1999! Kos deg og få med deg mest mulig; - som vi jo vet du kan:)
Her ser vi skiskyting. Modern har gått seg en tur i godværet. (I går og!)Ingvild og Kim er også heime. Gleder oss til å høre fra fortsettelsen!
God tur videre! Klem, mamsen