Sunday, September 02, 2007

X: Party weekend/Festhelg

This weekend has primarily consisted of celebrations, party in three parts.

The media studies institute, the department from which I recently graduated with my master degree, marked their second century Friday. Some 400 hundred current and former students and (academic and administrative) employees, rocked up for a night of festivities. In spite two years of enrollment, a semester Down Under and a year of working with my thesis have not made the strongest bond to the folks or institution. But there was a most satisfactory load of great friends, fun, entertainment, food and music.

Last night was a house warming at the apartment to which I have been sharing rent with two other great guys, Asbjørn and Bård, since July. We estimated 35, and hoped for about 40 to show up. At brunch this morning we estimated that roughly 60 people entered that front door between 8 pm and 3:30 am. A most sociable atmosphere and high levels of rhythmic decibels were floating in between all the party-tuned guests and us three hosts.

I just returned from worshipping God at a church service at my church Storsalen. To wind up the weekend with celebrating the most important was a good thing to do, and not as straining as the previous two revelries this weekend.

---

Denne helga har vært et feiregilde.

Rett fra volleyball trening, begynte fredagskvelden med å feire Institutt for medier og kommunikasjons (IMK) 20-årsjubileum i Fabrikken på Grünerløkka. Etter å hjelpe litt til med matserveringa i oppstarten, var resten av kvelden tilegnet festligheter. Jeg opplevde settinga noe fragmentert med atskilte rom og noe sporadiske bolker med taler og underholdning. Men folk virket å trives, maten var god, karaokeapparatet var livlig brukt, og der var svært så mange mennesker – over 400 tidligere og nåværende studenter og ansatte. Dette var en av de gangen jeg kunne si at ”alle” var der – av de jeg har hatt med å gjøre var det i alle fall få som manglet.
Samtidig ble det en bekreftelse på at jeg ikke har så fryktlig mye kontaktflate i IMK til tross for to år på stedet. Et år med masteroppgave og et halvt år i Australia gjorde sitt. Men det ble helt klart en del trivelige samtaler og treffpunkter med nye, gamle, ulike og interessante folk. Dørvakten hadde for eksempel en god del interessante historier og betrakninger å komme med.

Den store innflytningsfesten lørdag ble større enn de fleste hadde sett for seg. Vi gjettet et sted mellom 35 og 40, og anslår at drøyt 60 personer krysset dørstokken i løpet av lørdagskvelden. For mitt vedkommende var det blant kjenninger fra slekta (min bror og svigersøster), grunnskoleklassen (Arnhild), videregående (Maia), lagskollektivet (en drøss), leirtida i nord (Mark), journalistutdanninga (Brynjulf og Helle), OSI volleyball (Jon og Linn-Eva), og kvasi-volontørtida i Bolia (Irene, som var ordentlig volontør). Fra 20 til nærmere 3:30 fløt det med god stemning og rytmiske desibel. Nærmere søndag hoiet Bård i gang en trøndersk allsangsrunde før stuegulvet ble gjort om til danseflate inn i natten.
Det har vært mye tilfredshet å spore for Anton-gutta i hele festprosessen fra planlegging og forberedelser, til faktisk gjennomføring, og vaskinga dagen derpå. Selv om det blir en tid til tester smerteterskelen for hvor mange feststemte som passer inn i leiligheta (tydeligvis mer enn 60), fristet det absolutt til gjentakelse.
For min egen del kjente jeg meg tidvis overalt på grunn av alle folk og rollen som vert, og håper at de besøkende følte seg tilstrekkelig sett av meg.

Nå i kveld har jeg vært på Storsalens G2 for å hylle den O’store og allmektige Herre. Det ble et godt punktum på en festmettet helg, i noe mer rolige (men ikke mindre intense) omgivelser.

Et party-apropos er at jeg i løpet av helga har møtt fire par som giftet seg i sommer jeg ikke har sett siden (før) bryllupet: Thor Oskar og Kristin kom innom på lørdag på snarvisitt i Oslo, Kjartan og Mari Helene, samt Brynjulf og Helle var på festen, og i Storsalen i dag var Helene og Frank. De virker alle lykkelig hyggelig og lykkelige som før – om ikke mer.

No comments: