Thursday, August 30, 2007

X: Mountain high/Fjellhøyder

Last week was my shortest summer holiday. Never have I traveled so far for an vacation. Yet, the gain from my two hiking adventures was equal to an abroad trip. The days in nature with my friends Ingvill and Gunhild have been a privilege providing the restitution, motivation and reflection I wished for. To be able to turn off my cell phone with good consciousness and let the stream of data flow from within, was much satisfactory.

View the albums for some picturesque impressions.

---

Forrige uke var min korteste sommerferie. Feriedestinasjonen er også rekordnært bosted. Men utbyttet av de to vandreturene i Notodden og Krøsherad var stort som et utenlandsopphold – på sin måte. De naturnære dagene med henholdsvis Ingvill og Gunhild har vært et sant priviligeum som har gitt meg den restitusjonen, motivasjonen og refleksjonsflyten jeg ønsket på forhånd. Å kunne slå av mobiltelefonen med god samvittighet og la datastrømmen komme innenfra var komfortabelt.

”Solnedgang med hopp i (se bildeserie), etterfulgt av en fargerik himmelhvelving fra rødt til gult, og en trekvarts måne med rosaskjær var en god måte å avslutte første reisedag. Notoddens fjellpartier er nærmest uvirkelig stille. En stillhet våre behov er altfor gode på å overhøre i dagliglivets tjas og mas. En ekte norsk naturodyssé er hva jeg ville ha, og så langt hva jeg har fått”

Slik begynner mine dagboknotater på første kvelden, onsdag, under stjernene. Vi talte 31 stjerneskudd før vi krøp inn i teltet. Og verre skulle det ikke bli. Tre dager og to netter fra Norstul, nesten til Eiriksbu og tilbake ble en sann nytelse i høydemeter og friluft. Bildene gir et inntrykk. Bortsett fra at jeg er håpløst dårlig å sove i telt, og fikk ytterst få timer på øyet, er dette en tur og samtaler jeg vil huske lenge.

Hiking Notodden


Fra fredags kveld til søndag ettermiddag tilbrakte jeg tid med Gunhild. Et trivelig møte med gården og en overnattingstur til fjellsetra i passe turavstand var en god slutt på et langt tureventyr. Blåbær, dikting, Ibsen, godprat og ideer rundt kristent ungdomsarbeid i Modum var elementer jeg vil sitte igjen med. Å få inn en rulle på en norgesmester i bryting var også et høydepunkt, selv om underlaget var fjellyng og ikke noen brytematte. Gunhild har for øvrig et aktivitetsnivå på dagtid som kan minne om godartet ADHD, så det er alltid noe som skjer :)

Det ble også litt tid å til å hilse på foreldrene og være litt med søster Audrun med venninner.

Noen trykk på fotoutløseren ble det tid til her også.

Hiking Krøsherad

2 comments:

Anonymous said...

Du verden så mange flotte bilder. Jeg måtte se gjennom de flere ganger - og på den måten fikk jeg være med på naturopplevelsene! Her finnes absolutt 3 - 4 blinkskudd!!!

Ingvill Humlebrekke said...

Ja det ble noen blinkskudd ja, noen bedre enn andre:) Takk for gotur!