Thursday, August 09, 2007

Godt skodd?

Bildet er hentet fra nettsiden til Kunstnersenteret i Buskerud.

Jeg har mange tanker for tiden, men har hatt få dager til å klapre de ut på macen. Livet har mange ting fore og dagene er sammenføyde av gjøremål, men stressa kjenner jeg meg ikke.

Dagens tanke tar for seg sko. Jeg er for tiden på jakt etter en form for regntette tursko, kanskj av typen marsjstøvler. Denne søken etter fottøy skapte satte noen hjerneceller i sving i det jeg åpnet skapet og så de parene med sko som allerede sto parat. Hvor mange sett behøver man egentlig av dette bevegelsesfremmede eller komfort-skapende hjelpemiddelet? I visse områder på kloden er sko ikke en del av påkledning enten på grunn av kultur, behov og/eller økonomiske forutsetninger. En del av parene og typene er noe som har kommet i de senere år, særlig i vestlige land, som ingen tidligere har hatt trangen til å investere i. På den ene siden kan det skylde at folk ikke hadde tilgang på, ikke visste om at det fantes, eller at det faktisk ikke fantes. På den andre siden er det snakk om et behov man ikke kjente til. Hvorvidt noe slikt skapes av hva andre gjør eller hva man faktisk har bruk for er interessant.

Det jeg kan slå fast, nokså nærme det reelle tallet, er hvor mange sko jeg selv eier. Dette ble særlig interessant i det en arbeidskollega røpet at hun eide omtrent 70 par sko.

Her er Sindres utvalg:

Oslo (der jeg bor)
* Sandaler
- Inne (puma)
- Ute (ecco)
* Vintersko (sorte)
* Gummistøvler
* Sport
- fotballsko gress
- fotballsko inne
- vollleyballsko (asics)
- joggesko ute (asics)
- skisko
Finsko (sorte)

2x utslitte sneakers (for maling etc)

Sum: 10 (+2)

Brøstadbotn (hjemme der jeg kommer fra)
* Innesandaler
* 2x tøfler (inkludert et par australske "mokkasiner")
* Finsko (brune)
* Joggesko (nike)

3x utslitte joggesko (kanskje flere på loftet)

Sum: 5 (+3)

TOTALT
15 (+5)

Jeg eier altså mellom 15 og 20 par fottøy. Hva med deg?

1 comment:

Anonymous said...

Ifølge din egen arbeidsgiver er jo sko noe vi Nordmenn er kjent for, så du er nok en ekte nordmann;)
Jeg befinner meg visst etter en kort hoderegning i samme "antallsgruppe" som deg, det inkludert CROCS, som kanskje i seg selv er et fenomen, i alle fall hyggelig for pasientene på jobb å ha noe å le av :) Som tur/Mars støvel kan jeg på det varmeste anbefale Alfa Bever. Sammen med mine kjære sykkelsko er det helt uunværlige. Men som tidligere nevnt, hvorfor må vi plutselig ha et par sko for omtrent hver aktivitet vi skal på? Før brukte de jo gummistøvler til alt, og de hadde ikke noe mer vondt i beina enn vi har... Tankekors.
Et lite PS er jo at vi alle har godt av å gå barbeint en gang imellom, og virkelig ha bakkekontakt. På den måten kan vi heller ikke irritere oss over små stein i skoen....