Friday, August 04, 2006

X: Future job/Framtidsjobb

I have recently been reminded of my lack of assurance as for future career. There are heaps of jobs I think I would fancy, but with one year left of my master degree a set path is not present.

I enjoy being a journalist, but have considered a advisor position with something non-depressive and non-profit, whatever that may be. A project-related missionary (not preacher, but in charge of more specifically humanitarian work) sounds interesting too.

My general desired requirements for a future job are as follows:

a) The aim/motivation must be working for the better of someone else
b) Progress rather than maintenance; I must create and/or develop something
c) Travel. Not a necessity, rather as a bonus.

Any suggestions?

----

Min gode kamerat Bjørn Ole kom på besøk i kveld. Hans fortellinger om hans jobb på Kystvakta og mine teorier om framtida gjør meg viss på at jeg ikke har helt tråden ennå i hvor jeg skal hen. Min utdanning er nok så tydelig på arbeidsfelt, men jeg er ikke så sikker på at det er journalist jeg skal være fremover (selv om jeg frilanser av hjertens lyst når jeg kan).

På mange måter har jeg helt siden videregående vandret rundt med en tanke om at mitt karriereønske snart vil bli tydelig. Det mange ting jeg liker og mye jeg tror jeg kan bli. Men nå har jeg et år igjen av mastergraden og har egentlig ingen sterk formening om hvor jeg skal henne.

Neste år er nokså åpent. Offisielt blir jeg innkalt i militæret for fjerde gang – og får jeg ikke utsettelse blir det sivilarbeider på meg. Hvis ikke forsvaret ikke behøver meg ennå, kan jeg studere mer, reise, drive dank, eller ta meg en jobb. Hva slags stilling jeg blir å søke på er ikke heller opplagt, men jeg innbiller meg det vil begrense seg i forhold til hva som finnes tilgjengelig og hva jeg potensielt kvalifiserer meg for.

Jeg har tenkt litt på journalist, litt på korrespondent, litt på ambassadør, men en god del på konsulent i det siste. Men da verken som profittøker eller som traumatisk psykolog-rolle. Generelt er jeg veldig teoretisk og systematisk av meg, og må nok ende opp med en intellektuell stilling. Misjonær er heller ikke utenkelig, men da som prosjektarbeider på humanitære oppdrag heller enn forkynner.

Mine generelle ønsker til fremtidig jobb er følgende:

a) En jobb hvis motivasjon og målsetning er å arbeide for andres beste; å forbedre noen annens verden.
b) Jeg må kunne ha progresjon, utvikle, skape, videreføre noe. Vedlikeholdsarbeid kan være topp og viktig, men er ikke mitt bord, innbiller jeg meg.
c) Reising er en grei bonus i jobben, men ikke alfa og omega.

Noen forslag?

No comments: