Thursday, August 17, 2006

X: MacSindre

The idea of replacing my worn-out laptop was born before 2006. The battery of my Dell Inspiron 1100 allows my to be without a power supply for no longer than 15 minutes at a stretch. A lot of traveling (without proper case) and excessive general usage have drained the speed and capacity – even after formatting a few times. It is only two years since I purchased the electronic companion, but PC products are not known for lasting forever.

Nor are those from Apple, but the quality, cool design, neat solutions and lack of crashes, viruses and drop in money value – made me cross over to the competitor. With the exception of a few subjects throughout my studies, most media businesses use Mac systems, this is my debut with the Apple solutions after 12 years of computer usage. A change of machines is significant, regardless of platform, considering (for) how much (stuff) I use computers.

My used, but almost in new condition, PowerBook G4 has a 15-inch screen, 1 GB RAM, 100 GB hard drive and 1,67 GHz processor. With a lot of programs available, this gives me a complete working tool with sufficient storage.

The transaction was done as recent as Tuesday night, and I still haven’t tried a quarter of the programs and functions. There is still a transition period regarding e-mail and other things from my laptop (this is still written on my PC). My first impression of the PowerBook is good nevertheless. This weekend a Mac-friend will visit to have a proper analysis of my new investment and teach me how to run it properly.

The only complaint is that the machine generates more heat than my laptop does and my forearms and wrists feel the impact of lots of typing – but this might just be an adjusting/habit issue to a slimmer sized portable computer.

---

Å bytte ut min slitne bærbar har vært tanken siden før 2006. Batteriet på min Dell Inspiron 1100 er så dårlig at jeg kun kan være foruten strømforsyning omtrent et kvarter av gangen. Mye reising og bruk har slitt ut innsiden og utsiden til en småtreig utgave av hva den var som ny. Dette er bare to år siden, men PC er da heller ikke kjent for å vare evig.

Det er ikke maskinene til Apple heller, men rålang oppetid (uten krasj), god holdbarhet (også i verdi), mangel på virus, fancy design og "eplekjekke" løsninger brakte meg over til konkurrenten. Med få unntak i studiesammenheng, de fleste mediehus benytter seg av Mac-systemer, er dette første gang på mine 12 år som databruker at jeg taster på en epleløsning. Og så mye som jeg bruker datamaskinen (til), er et maskinskifte uansett nokså betydningsfullt.

Min pent brukte og nyinnkjøpte PowerBook G4 har en skjerm på 15 tommer, 1 GB RAM, 100 GB harddisk og 1,67 GHz prosessor. Med mange programmer tilgjengelig gir deg med et fullgodt arbeidsverktøy med god lagringsplass.

Jeg har hatt maskinen i hus siden tirsdags kveld og har ennå ikke fått brukt den overmåte mye. Overgangsfasen pågår fortsatt, for eksempel i forhold til e-poster, og denne meldingen er skrevet på PC. Men førsteinntrykket er bra, selv om jeg kun har prøvd ut et mindretall av programmene og funksjonene. Det eneste jeg har å utsette på doningen, til forskjell fra min laptop (PC) erfaring, er at maskinen fortere går varm og jeg kjenner bruken av mye tasting lettere i underarmene og håndleddene – som fort kan vise seg å være en høydeforskjell/vanesak.

No comments: