Sunday, November 18, 2007

X: Mentorinput

Last Sunday I spoke about my life with theologist and friend – in a mentor type conversation. Some of the thoughts generated in my head that day are put into text below:
* Can time usage be normative? Can the amount of time spent on something be characterized as right or wrong?
* I sometimes stress, which is not good. But in general I do not need to be less active, but rather reduce the number of activities (and spend more time on these). This is probably also valid for my friends. I should be better to contrast with spending much and little time between different individuals, so that not all feel semi-included as I am all over the place a few times too many.
* I believe being with a girlfriend (and hopefully a wife down the line). But do I have sufficiently tranquility within to really see people these days? Moving rapidly allows you to see much, but what you see is less nuanced.
* What is my drive of motivation: do I go for what I want or what I feel I should? It does not have to be a contradiction, but can be.
* An overall analogy for my relational practice: I am a foundation wall builder. I meet lots of people and establish a good creation. But because of my long row of friendship monogamy, I have too little groups of friends outside of volleyball, I do not get sufficiently with time to furnish the place. A parallel example is going a abroad for exchange; it takes about one semester to get established and make friends. The latter half is where one can really benefit/gain from it – and enjoy the stay to the full.

---

Forrige søndag var jeg i Halden for å møte Sigvald. Jeg møtte den nordnorske teologen til samtale om livet – i en slags medvandrer-, rådgivnings- og/eller mentor-setting. Sammenkomstens refleksjonsspørsmål genererte en og annen tanke jeg satte pris på å ha i hodet. Da du allerede er inne på en nettside hvis motivasjon er å finne skriblerier med min signatur, tar jeg sjansen på å dele litt selvinnsikt.
* Kan tidsbruk være normativt? Er det riktig eller galt å bruke mye/mindre tid på noe? Travelhet trenger ikke å være negativt. Men kan den blokkere for å bruke/ha/finne (nye) sider med meg selv?
* Jeg har ikke nødvendigvis behov for å bruke mindre tid på ting, men vil gjør færre ting mer skikkelig. Mengde aktiviteter og intensitet må ned, men jeg har ikke behov for å ha mer tid uten at noe skjer.
* Jeg tror jeg vil oppnå mer ro i livet ved å finne en kjæreste. Men har jeg nok tid/ro til å finne noen? Om man går fort frem, får man sett mye, men det meste mindre nøye.
* Hva slags drivkraft har jeg; lyst eller lurt? Disse behøver ikke ha motsetninger, men kan ha det.
* Jeg har levd et relasjonsliv som har vært mye i øyeblikket, men lite til stede før og etter. Brukbart med kvalitet, kanskje mindre kvantitet enn det som sunt er. Billedlig talt er jeg grunnmursbygger, men sjelden hatt tid til å kle huset. kanskje får tatt skikkelig del i ”avkastningen”, å kle/innrede bygget, av å bruke mye tid med folk. En parallell er det å flytte til et nytt sted (f.eks på utveksling til et annet land). Det tar rundt et halvt år å komme skikkelig på plass, som gjør at siste halvdel kan brukes til å virkelig få avkastning for innsatsen. Men om man bare er et halvt år...
* Kanskje jeg må bli enda flinkere til å variere type relasjoner; fra de nære, intense, til perifere, fjerne.

1 comment:

Anonymous said...

Ja.
Dette var lure tanker ;-)
Åshild