Thursday, June 14, 2007

Nordnorske setninger, del 4 - med fasit

Kilden for språkuttrykk fra den nordlige landsdelen er dyp. Her er 10 nye nordnorske utfordringer. Fasit kommer som vanlig etter hvert. Trykk på etiketten ”dialekt” nederst for den fulle oversikten.

1. Eg syns han va litt sursken etter møté.
2. Dæ e heilt umulig å ligge anføttes, så kjettig som du e.
3. Vi ska ha smått førr ainner gong
4. Måtn du bjore skjorta på gjør deg meir klæpphersli enn staseli
5. Kainn du ikkje moille bær som de ainner, enn å mostre over veret?
6. Han jårra sånn deinn kveilln at eg fikk løst å dryle tell han
7. Buska blei skikkelig gorrat då eg datt av humpa
8. Slutt å mostre, og bli mæ å desse.
9. Ka han sei tell godt? Du vase rundt som før?
10. Kainn du vente tell ætter vi har spist før du bynnje å nævle mæ tangsprelln vi fainn i fjæra?

---

FASIT FRA 21.juni 07

1. Jeg syntes han var litt småsur etter møtet
2. Det er helt umulig å ligge ved siden av motsatt vei (hodet til den ene ligger der den andre har føttene), så kilen som du er
3. Vi skal ha barn for andre gang
4. Måten du stapper/krøller skjorta gjør at du fremstår mer ufyselig enn staselig
5. Kan du ikke spise rikelig av alle bærene som de andre gjør, i stedet for å klage slik på været?
6. Han tullet/fleipet så mye den kvelden at jeg fikk lyst å slå hardt til ham
7. Buksa min ble virkelig skitten da jeg falt av vippeplanken
8. Slutt å syt, og bli heller med å huske
9. Hva er nytt i ditt liv? Du er opptatt med ditt vanlige virke, antar jeg?
10. Kan du vente til etter vi har spist før du begynner å aktivisere hendene med tangsprellen vi fant i fjæresteinene tidligere?

No comments: