Friday, January 26, 2007

X: With future wide open/Døgnåpen framtid

Creative suggestions, speculations and prognosis come easily while discussing events, situations and others’ excistense in times to come. But my very own unplanned future has never been so close. If all goes according to plan, I will complete my masters in June and have all the opportunities in the world with which to fill my time. But exactly what the fall will be packed with is yet to be decided. Most normal students are pretty sure on what they want to do after five years in univerisity. Times are a tad too hectiv for me to be worried and stressed, but it is somewhat weird not to know. Locations also an unlocked variable. Nonetheless, I desire God’s guidance in my choices.

Underneath follow a few alternatives. Feel free to add suggestions.

1) Contiuning to study. There are many –ogies I would like to learn more about
(sociology, antropology, philosofy, psycology etc), but before I know for what branch I am on fire, I find a study break benefitial. I have, afterall, been in the education system since first grade in 1989. Futhermore, my neigbor encourages me to apply to go to the top sports college with him.

An alternative form would be taking courses in areas like photography and sports.

2) Get a job. Full time work sounds freeing in terms of being done when you leave work (for most jobs), but at the same time a bit scare with set hours and holidays all year (for most jobs). I have three visions/wishes for my ideal job.
a) improve someone else’s world
b) to be creative/creating, no mainintance
c) have flexible working methods and possibly working location. To travel is not the pits.

Exactly how to materialize this, I do not know. Here are some possible professions that have crossed my mind: consulent (ideas, people, shows, speeches, firms, information (spokesman) etc), journalist, photograper, missionary, charity worker, youth woker and teacher. As for today, all I have applied for is summer job openings in a national newspaper (Aftenposten).

3) Traveling. This can be combined with intensive working before or during,
preferably internet based. Free lance work is a possibility. To reside abroad can also be a part of a full time job or course taking.

4) National service. Officially the army will draft me for the fourth time this
sumemer (July/August). I do not feel like locking my next 12 months. If the letter is to come, I will not run away, but as a pacifist try to fulfil the job visions as a social worker.

5) Nothing. This is very improbable, but theoretically possible. This fall is so far the first time in my life my planning board is empty. I would not last long without anything keeping me going though. Volunteer work is not out of the question.



---

Kreative forslag, spekulasjoner og prognoser strømmer gjerne på i diskusjon om hendelser, situasjoner og andres tilværelse frem i tid. Men min egen uplanlagte framtid har aldri vært så nær. Går alt etter planen er jeg ferdig som masterstudent, og har all verdens muligheter til å fylle tiden som kommer. Men akkurat hva som skal fylle høsten er fortsatt svært så åpent. De fleste normale studenter er nokså sikke på deres karriere vei etter fem år med studentbevis. Bekymret og stresset har jeg ikke tid til å være, men litt smårart er det jo å ikke vite. Lokasjon er også en ulåst variabel. Jeg ønsker Guds ledelse uansett hva jeg gjør. Her følger noen alternativer. Kom gjerne med forslag.

1) Fortsette å studere. Det er mang en -fi og -gi jeg godt kunne lære
mer om (sosiologi, antropoligi, filosofi, psykologi osv), men før jeg vet hvilken humanistisk retning jeg skal utdype, er det nok greit med en studiepause. Min nabo (i kollektivets B-hus) Kjetil, oppfordrer meg til å søke opptak på idrettshøgskolen sammen med ham.

En avart av å studere ville være å ta noen kurs i for eksempel fotografi eller språk.

2) Jobb. Fulltidsyrket høres befriende ut med at man ikke har lekser og
er ferdig for dagen i det man forlater arbeidsstedet, men samtidig litt skummelt ut med stor sannsynlighet for bestemte arbeidstimer og satt ferie. Jeg har tre visjoner/ønsker for min idealjobb:
a) å forbedre noen andres verden
b) å være kreativ/skapende; ikke vedlikeholdsarbeid
c) å ha fleksibilitet i arbeidsmåte og kanskje -sted. Det å reise er ikke å forakte

Akkurat hvordan dette konkretiseres er heller åpent. Mulige yrker jeg har tenkt litt på: Konsulent (for ideer, personer, arrangement, taler, bedrifter etc), journalist, fotograf, informasjonsmedarbeider, misjonær, bistandsarbeider, ungdomsarbeider og lærer. Foreløpig har jeg kun sendt i vei søknad for sommerjobb i Aftenposten.

3) Reising. Å bevege seg i det store utland blir jeg nok ikke lei av med det første, særlig ikke for kortere perioder. Dette kan komineres med intensiv jobbing før eller underveis, da helst nettbasert. Frilansaktivitet er en mulighet. Å befinne seg i utlandet kan også være del av en fulltidsjobb eller kursing.

4) Førstegangstjenste. Offisielt skal forsvaret kalle meg inn for fjerde
gang. Jeg har ikke videre lyst til å låse mine neste 12 måneder. Skulle brevet komme, er jeg uansett pasifist og vil prøve å oppfylle jobbvisjonene nevnt ovenfor - som sivilarbeider.

5) Ikke noe. Dette er svært lite sannsynlig, men faktisk teoretisk mulig. Høsten er første gang i mitt liv jeg ikke har noe på tapeten. I praksis ville jeg nok gå på veggen etter svært kort tid.

1 comment:

Anonymous said...

I know the feeling...