Monday, May 26, 2008

Alternativer til streik

Få byer kan matche Bergen i utseende – når det ikke regner. Onsdag til i kveld tilbrakte jeg i i den solgule og himmelbå vestlandsperlen. Jeg dro på grunn av jobb, men bodde hos og fikk tilbrakt tid med Sathees jeg skal være forlover til i sommer og hans forlovede Judina. Jeg fikk også en mulighet til å bli kjent med hennes familie i Åsane-området. Bilder fra turen vil kanskje dukke opp etter hvert.

Men dette skal handle om streik. Hver uke henges det opp en liste på do med ulike tema, spørsmål eller utfordringer å lage liste på. Innholdet er sjelden av en seriøs karakter. Inspirert av Avinors evne til å holde tusenvis av flypassasjerer på bakken i flere dager, hang jeg opp følgende forslag på veggen for uke 21: ”Kreative former for/alternativer til streik”.

Her et er utvalg fra ukas liste:
• Jobb fort (og slurvete)-aksjon
• Alle beskjeder på internpost og med Posten
• Innføre aksjonen ”jobb kun når det regner”
• Spille musikk eller synge sanger ledelsen/sjefen hater
• Solitaire-turneringer
• Sitte på do hele dagen
• En-håndsdagen
• Sitt-sakte dagen
• Alle bytter arbeidsoppgaver med den som kommer etterpå i alfabetet
• Alle må kommunisere på limerick-form
• All kommunikasjon foreågr via pantomime, gjerne med svarte/hvite hansker.

PS: Turen min til Bergen gikk med tog på grunn av streiken. Selv om det er mer miljøvennlig, mer å se på og mindre styr, tar det likevel sju timer og jeg måtte reise i arbeidstiden på onsdag. Men det førte til brukbar produktivitet med jobbsysler, herlig utsikt og gode samtaler med en pensjonert engelskmann.

No comments: