Friday, April 11, 2008

Ja til ekteskapet!

Nei, jeg har ikke fridd. Jeg har heller ikke skrevet et ord om den nye ekteskapsloven på bloggen min. Grunnen er simpelthen at jeg ærlig talt ikke har vært engasjert. Før nå. Det tar jeg selvkritikk for. Jeg er ikke tvil i om hva jeg står for, men det er ikke før nylig jeg virkelig leste gjennom saken. Eller rettere sagt mangelen på saksgang.

Man kan si og mene hva man vil om homofili, kristendom eller diskriminering. Men de debattene får man ta en annen gang. Denne saken har ikke med det å gjøre. En liten oppsummering av hovedargumentene mot lovforslaget følger:

Her er deler av argumentasjonen:
* Saksbehandlingen på Stortinget har vært nærmest fraværende. Loven foreslås uten en eneste utredning, konsekvensanalyse, faglig rapport eller konferanse. Det er forkastelig bruk av vårt politiske, demokratiske system. Man endrer ikke en institusjon basert på hva man føler for. Frankrike, som eneste land som har gjort en solid vurdering med 30 politikere og fagfolk, konkluderte med ikke å innføre en kjønnsnøytral lov. Dette med hensyn til barna og basert på et føre-vár prinsipp på grunn av mangelfull forskning.
* Det grunnleggende kriteriet for ekteskap er kjønnsdelingen, mann og kvinne. Dette har vært en fellesnevner i alle kulturer i alle de år.
* Det er ikke diskriminering å skille enkjønnet og tokjønnet samliv. Det er en vesensforskjell i biologi og person. Å oppheve det biologiske perspektiv og baserer det på en utydelig sosial konstruksjon.
* Forskningen er mangelfull. Derfor bør man vente.
* Loven vil gjelde svært få par, men få stor inngripen for resten av samfunnet. Jeg siterer:

Lærebøker, undervisning og eksempler vil framstille enkjønnet og tokjønnet ekteskap som identiske, og potensielt åpne for alle. Samfunnets sosiale scripts vil bli radikalt forvandlet. At dette kan føre til økt usikkerhet og forvirring i mange barns kjønnsutvikling, identitet og selvbilde, er ikke usannsynlig.


* Skal lovverket endres, er det mindre drastisk å gå til partnerskapsloven, adopsjonsloven og/eller bioteknoloven.
* Kirken og Bibelen ser på ekteskap mellom mann og kvinne som en del av skaperordningen. Også Rosemarie Køhn og Gunnar Stålsett stemte mot lovforslaget.

En fyldigere utlegging finner du på JaTilEkteskap.no. Nettstedet er en ressursside for saken rundt forslaget om ny ekteskapslov. Prosjektleder og primus motor er Øivind Benestad. Men tiltaket støttes fra en rekke kristne kirkesamfunn, organisasjoner, menigheter og enkeltpersoner, inkludert Normisjon, Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) og undertegnede.

Denne uken, 9. – 15. april er det aksjonsuke i Oslo mot ekteskapslovforslaget.

Nå på lørdag er det marsj langs Karl Johan fra Universitetsplassen til Youngstorget, med stopp ved Stortinget. På Youngstorget blir det folkemøte. Jeg akter å få med meg begge deler, takket være sterke oppfordringer fra min bror og svigersøster. Jeg vil ikke satse pengene mine på at marsjen eller aksjonen vil endre lovforslaget. Men argumentet som overbeviste meg til å delta går med på at man har gjort et forsøk. At man har vist hva man stod for og i ettertid ikke kan klandres for ikke å ha sagt fra. Og kanskje vil jeg ha vært med på noe som flyttet nødvendige stemmer til det nødvendige flertallet mot forslaget. For på hvilket grunnlag bestemmer politikerne seg uten en eneste utredning? Hvordan skal folk flest få kjennskap til saken når det knapt har stått et balansert ord i norske medier?

Vær gjerne uenig med meg, men vær det på et saklig grunnlag.

At jeg markerer et slikt ståsted, gjør ikke at jeg stiller meg totalt ukritisk til alt av innhold som presenteres for ekteskapet, men kanskje enda mer med de tilhørende diskusjonene om oppvekst for barn. Jeg tror for eksempel at barn med to homofile omsorgspersoner kan være vel så gode som singelforeldre eller fosterhjem.

Noen spørsmål jeg akter å få svar på den nærmeste tiden:
* Hva sier de få lengdestudiene om barn av ?
* Hva sier forskningen om homofile foreldre vs enslige foreldre?
* Er problemet primært kunstig befruktning eller slags unnfangelser?
* Har alle voksne menn og kvinner rett til å få barn? Hva med dårlige/mishandlende foreldre?

1 comment:

Anonymous said...

Vi ses!