Tuesday, April 08, 2008

Hverdagsspekulasjoner 4

Her kommer tre små kommentarer om reklamer og politikk, fra lite til veldig seriøs karakter.

100 % dobeltmoral?
Rimi slår stort opp at de har fått 100 % sukkerfrie kasser. Samtidig har jeg inntrykk av at hyllene for røyk og snus har vokst tilsvarende. Er mindre diabetes bedre enn mer lungekreft? Antakeligvis, det står jo tross alt på tobakken at røyking dreper.

Tvilsom parodi
Netcom siste mobilreklamekampanje ”ærlig talt” er et bevis for at man godter seg på andre miserable familiesituasjon. Selv om det er ment ironisk og utført veldig treffende, er det enkelte ting jeg tror folk som faktisk er i slike situasjoner vil kjenne seg ubehagelig igjen i. Et eksempel her

Populistisk rasisme
FrP har lenge skodd seg på at den journalistiske formen passer partiets populistiske framtoning bedre enn de andre politiske partiene. Populismen selger også fordi folk er sløve og populisme er lett, men ikke nødvendigvis rett.

Siste stunt er konkrete forslag om å begrense innvandringen som underbygges med fremmedfrykt og Norges vel og ve. Jeg vet ikke om jeg vil omtale det som en ny jødeparagraf, men særlig åpenhjertig er det ikke. Det mest graverende eksempelet er forslaget om å redusere antall flyktninger til 100 i året. I fjor kom det inn rundt 1800 stykker. Ikke fordi de hadde så utrolig lyst å komme til Norge, men fordi det ikke var trygt eller overkommelig å bo i sine hjem. Bjarne Håkon Hanssens respons stiller jeg meg bak: Hvilke 1700 personer ville Frp ha sendt hjem med fare for forfølgelse, tortur og i verste fall død? Norge har det bortskjemt bra som et av verdens rikeste land og ansett som blant de beste å bo i.

No comments: