Saturday, July 21, 2007

X: Editing life right/Desk & dus

Life is as should be. Although I work every weekday, the time off has been the freest I have felt in many years. This spring has been a congested experience through finishing studies, planning and participating strongly in two weddings, work, move, go home north, arrange future job and activities and so on.

Thus, arriving back in Oslo last Tuesday not having planned more than going to work the following day, became something of a transition. So many chapters were closed that I actually encountered a tad of restlnessness last weekend. I now have time to read – exactly what I want to read – excercise, fix my new room, meet people - even for decent bulks of time ++. Most of all, I enjoy the feeling of being done when leaving work. It is a true blessing. I am finally beginning to see that there is a difference between relaxation and recreation, between reconnecting and disconnecting for a bit. I am working towards a bit of the latter options.

Summer work at the editor’s desk is most rewarding. To edit and ”breed” texts and ”drawing” it for the the newspaper pages thereafter is both easier, but more time consuming than expected. I did not know the program (InDesign) on forehand, but have picked up fairly quickly, although I still have heaps to learn. Even though one does not write the story oneself (the journalists do), you still feel part of the story. There is a lot of influence in news presentation – or design if you like.

---

Livet er slik det skal være. Aktivitet. Spontanitet. Planløshet. Velvære. Selv om jeg jobber alle hverdager, og innimellom søndager, er har tiden utenom kjentes som noe av det frieste jeg har opplevd på en årrekke. Fra å ha opplevd et menneskelig rotterace de siste månedene med avsluttende mastergrad, to omfattende bryllup, trening, jobb, flytting, hjemfart, framtidsavklaring med mer, kom jeg til Oslo forrige onsdag kun med vissheten om sommerjobben. Så mange andre kapitler var avsluttet, at jeg opplevde snev av rastløshet forrige helg – som er alt annet enn dagligdags. Jeg har tid til å treffe folk, og gjerne lenge av gangen, lese, trene, fikse litt på nyrommet med mer. Men best av alt er denne følelsen av å være ferdig når man går fra jobb. Jeg er i ferd med å lære at det er en forskjell mellom rekreasjon og det å slappe av, mellom det å koble om og koble ut.

Sommerjobbstarten i Vårt Land har også vært en glede. Arbeidsdagene er hektisk, men tida flyr også avsted når man trives. Det å være på desk, altså redigere tekst og ”tegne” dem ut til avisa, var noe lettere, men også mer tidkrevende enn jeg hadde trodd. Programvaren i InDesign har jeg ikke brukt før. Den har jeg mestret bra føler jeg, selv om det ennå er mange triks jeg ikke kjenner til. Jeg synes rollen som den som ser over, foredler og visuelt presenterer teksten er morsom og spennende. Jeg liker godt desk-møtene, coahcingen (at man ser på hverandres saker og gir og får tilbakemeldinger). Selv om man ikke skriver saken selv, får man helt klart en form for eierforhold til det man designer. Desken har mye makt, men samtidig også mange muligheter til å lære og inspirere, lære bort og bli inspirert.

1 comment:

Anonymous said...

Hei Sindregutt!
Jeg gleder meg med deg - og får skrekkelig lyst til å høre mer om det å jobbe på desken - og jeg kjenner at det kan jeg tenke meg å gjøre når jeg blir stor!! ( Og det sier far din!) Ta imot lærdom og inspirasjon fra de du jobber sammen med! Så flott at din "nye" fase som arbeidstaker og ferdig student så langt virker så bra. Du har masse å glede deg til. NÅ kan du bruke din kunnskap - jeg tror du kan bringe mye inn i arbeidsfellesskapet! Tvi - tvi!