Thursday, January 12, 2006

X: Not until 2005 / Først i 2005

A lot can be said about last year. My 2005 commenced and terminated in my hometown Brøstadbotn with the family. Between the New Year’s Eves I’ve been traveling a fair bit, studied for one semester in Melbourne and one in Oslo. This blog and the one I had while in Australia sums up most out of importance. My cavalcade is a synopsis of 15 chosen activities with which I debuted in 2005.

1. Laser gun game. My brother gain a year every January 6. Last time us siblings with friends had a go with this thrilling activity in the city of Tromsø.
2. Destroyed digital camera. My precious Canon Powershot G3 signed off in Rio de Janerio after a leaking water bottle (worth 25 cents) laid too close to the electronics. The replacement, Powershot A80, was supposed to be temporary, but a repair of the G3 exceeds the cost of a new one. I’d like a digital SLR.
3. Sambarave. A samba school (Manguira) party in Rio de Janerio was a unique party experience. Live samba music all night with 10,000 dancing and singing Brazilians.
4. Survive in Spanish. An unexpected extra day in Arica, Chile, forced me to apply my fresh language skills without a safety net. It went well, and the language self confidence remains.
5. Eye surgery. On January 29 I parted with -1.75 nearsightedness. By laser technology I removed the need of contact lenses in La Paz, Bolivia, for a third of the price needed at a Norwegian clinic.
6. Altitude record: 5300 meters. To decent by bike from Chalataya’s bike 5300 meters to La Paz’ 3500 meters is a memorable experience.
7. Lose a day. By crossing the date line from LA to Auckland, I never got to experience February 21.
8. Travel around the world. Arriving in Australia again completed my around the world travel in 95 days. I have now been in all of the continents competing in the Olympics. Antarctica must wait.
9. Be half the age of my parents. I turned 23, they both turned 46. This is the first and only time we’ll have a 1:2 ratio.
10. Ride an elephant. In June I was transported by an grey, Thai gigant.
11. Be a best man. My childhood friend Marit got married with me as one of the witnesses.
12. An engaged brother. Jørgen is getting married in July next year, after proposing late this fall.
13. Get hooked on concerts. It started with U2 in July, A-ha in August and Coldplay in November.
14. Norwegians-at-once record. When A-ha played in Oslo, they and the other bands attracted approximately 120,000 listeners. So many Norwegians I have never seen at once. I am not sure how many are in Oslo at our national day, but that’s spread all over downtown. My general record is 300,000 on the Strip in Las Vegas New Year’s Eve 2000.
15. Light firweorks rockets. I have viewed 23 new years, but never before actually ignited the flying explosives myself.

---

Mye kan sies om det forrige året. Mitt 2005 startet og sluttet hjemme i Brøstadbotn med familien. Mellom nyttårsaftenene har jeg vært mye på reise, studert et semester i Melbourne og et i Oslo. Denne siden og den jeg hadde i Australia oppsummerer de fleste detaljene. Min kavalkade skal ta for seg en samling på 15 utvalgte aktiviteter jeg gjorde for første gang i 2005.

1. Laserpistol. Min bror fyller år hver 6. januar, og i sammenheng med dette, var søsknene Storvoll med flere på Darklight i Tromsø.
2. Ødelegge et digitalkamera. Mitt kjære Canon Powershot G3 sa takk og farvel etter et at en lek vannflaske til to kroner ble liggende for nære elektronikken i Rio de Janerio. Etter mye om og men har jeg innsett at kamera lar seg fikse, men prisen vil være større enn det å kjøpe nytt. Et Powershot A80, det jeg trodde skulle være midlertidig, gjør fortsatt nytten til et digitalt speilreflekskamera er investert i.
3. Sambarave. En sær, men særs morsom, partyform. Rio de Janerio.
4. Overleve på spansk. En uventet ekstra dag i Arica, Chile, tvang meg til å sette spanskkunnskapene ut i livet uten sikkerhetsnett. Det gikk bra, og språkselvtilliten holder mål.
5. Operere øynene. 29. januar sa jeg farvel til linser. En laseroperasjon i La Paz i Bolivia fjernet nærsynheten min (-1,75) for en tredjedel av prisen en norsk klinikk tar – med akkurat samme ustyret. Jeg har ingen varige men.
6. Høyderekord: 5300 meter. Bolivias høyfjell, i dette høvet Chalataya, ga en uforglemmelig sykkelopplevelse. Å sykle ned til La Paz, fra 5300 til 3300 meter, blir å huskes lenge.
7. Miste et døgn. Ved å krysse datolinje på reise fra Los Angeles til Auckland, opplevde jeg aldri 21. februar. Jeg får selvsagt like mange timer som alle andre, men så integrert i tidsregningen som man er, er det en snodig tanke.
8. Dra jorda rundt. Etter ankomst Australia, fullførte jeg en jorda-rundt reise på 95 dager. Ha vært i alle kontinenter. I alle fall de som konkurrerer i de olympiske leker. Antarktis får vente enn så lenge.
9. Være halvparten så gammel som mine foreldre. Jeg ble 23, de ble begge 46. Dette blir første og eneste gang forholdet er 1 til 2.
10. Ri på elefant. I juni lot jeg meg transportere en halvtimes tid gjennom tropiske skoger på en grå koloss fra Thailand.
11. Være forlover. Marit Østrem Skoglund ble til Marit Østrem Ditlevsen. Det bevitnet jeg og Camilla Isaksen. Bryllupet med Tor S. Ditlvesen var litt av en opplevelse.
12. Forlovet bror. I den omgang passer det bra å nevne at min bror også forlovet seg i løpet av høsten med sin Ingunn Sofie. De gifter seg i juli.
13. Få konsertdilla. U2 i juli. Aha og Ravi i August. Coldplay i November. Etter verdens største popbands opptreden på Vale Hovin, har det tatt litt av.
14. Norsk tallrekord. Da A-ha spilte i Vigelandsparken ble det anslått at 120.000 mennesker var til stede samtidig. Så mange nordmenn har jeg aldri sett på en gang før. 17. mai i Oslo er spredt over hele sentrum og teller ikke på samme måte. Min personlige rekord for personer generelt er 300.000, satt i Las Vegas på nyttårsaften i 2000.
15. Skyte opp en nyttårsrakett. Jeg har opplevd 23 nye år, men aldri før selv fyrt på en av smellpinnene.

No comments: