Monday, October 27, 2008

Hverdagsspekulasjoner 7

Piratbuss?
Politiet ønsker bukt med piratdrosjenæringen. Regjeringen satser på samferdsel og miljø. Piratdrosjesjåførene ønsker å beholde inntektsgrunnlaget sitt. Og folk ønsker billig skyss hjem. Det opplagte kompromisset må jo være at noen lanserer piratbusser.

Syke hus
Med tanke på den velkomsten sykehusene gir, er det ikke så rart køene vokser: Uteområdet er ofte en eksosfylt parkeringsplass. Ved hovedinngangen står gjerne røykekomiteen med et fakkeltog av dampende sigarettglør. Og ved resepsjonen er det ikke uvanlig å finne en kiosk som selger fete pølsemenyer med tilhørende kaffe og hvetebakst. Belag deg på et langt besøk.

Kriminell integritet
Det er galt å bryte loven og stjele og slikt. Men har man først valgt en kriminell løpebane, irriterer det meg at noen ikke har noen respekt for yrkesgruppa. Skal du stjele en bil så får du gjøre det, og ikke bare skrape opp døra, knuse ruta og rive ut tenninga. Hvis du skal rane en bensinstasjon, må du i alle fall dekke deg såpass til at du ikke kan bli gjenkjent på 0,3 sekunder. For mitt vedkommende er det sykkelen som har blitt kødda med. Tre ganger har jeg kjøpt ny bakskjerm i år. Er det ikke et nederlag å vite at du ikke greide å få med deg sykkelen, eller i alle fall et hjul? Det toppet seg her om dagen da noen hadde tømt ut lufta av ventilen i et dekk for å få meg til å tro at jeg hadde punktert, for så å trille sykkelen hele veien hjem og bruke en god slump tid i kjelleren for å lokalisere et hull i slangen som ikke fantes. Jeg skal innrømme at jeg gikk fem på, men maken til lavmål for ikke å få med seg noe annet er det lenge siden jeg har sett.

1 comment:

Anonymous said...

he he.. den va god:)