Saturday, December 02, 2006

Hverdagsspekulasjoner

Har jeg litt ro i mitt indre, får jeg mange rare tanker. Jeg liker det best på grunn av sinnsroen, men det er spennende å fundere. For eksempel spurte jeg en urmaker i går hvor mange klokker (armbåndsur) han hadde. Svaret var fem-seks, selv om det bare var et par han brukte til vanlig.

Håndballklinsj
Hva har håndball egentlig med kubjeller og hjelm med horn på? Jeg har aldri sett en ku i en sportshall og kjenner ikke til noen bondelag i ligaen, så fremt en et nytt Tufte-konsept har gått meg fjøs forbi. Og jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg vikinger legge sverd og mjød til side for korte shorts og en håndball, for et lagsspill med sofistikerte regler. Er ikke flaggets farger "norske" nok?

Bilde fra Bergens Tidene

Reklamebom?
Det er greit at Telenor endelig har økt bredbåndskapasiteteten. Men at nyheten frontes ved å la en smågal bestefar drive ulovlig mp3-nedlasting av stammende 90-tallshits midt på natten er vel ikke den beste måten å reklamere på (lenken vises til reklamefilmen)?

Navnforvirring
En liten lingvistisk digresjon: Som forstad er et område før en by, blir fornavn egentlig noe som burde komme før et navn. Da mellomnavn er mellom noe, og etternavn til slutt, kan man på norsk argumente for at alle egentlig burde ha fem navn: fornavn, første egentlige navn, mellomnavn, siste egentlige navn og så etternavn.

No comments: