Wednesday, July 05, 2006

X: Journalism elation/Halve ITavisen.no

I enjoy being a full time journalist, three days into my summer job here in Oslo. July will be spent producing an average of five articles a day for the Norwegian online technology paper ITavisen.no. General work hours are from 9am to 4pm and the mornings shifts go from 6am to 1-2pm. But work time and location is less important as long as complete my assigned work.

During the summer we are only two people feeding the stories for the 150.000 unique readers every week. I handle the stress, writing pressure, creativity demand and the reader feedback just fine. I am less keen on the fact that lack of resources makes many articles a Norwegian rewrite of a foreign story. I do my best, however, to balance this with making own (phone) interviews whenever possible.

The content is far from life changing, but I can dig it and do what I can to make it appealing to surfers out there.

---

Tre dager i min sommerjobb har være en tastende god erfaring. Mandag og tirsdag har inneholdt noe opplæring, innføring og redaksjonelle lunsjer, men arbeidet startet nokså umiddelbart. Vanlig arbeidstid er 9-16 og gjennomsnittelig artikkelmengde er fem per person. I dag hadde jeg morgenvakt med start klokka 6.

Nå i juni er vi bare to på jobb daglig, som gjør at jeg i praksis er halve ITavisen.no. Den andre halvparten er denne uka redaktør Tore Neset som avløses av en annen journalist neste uke.

Journalistyrket i full (sommer)jobb har jeg sansen for. Jeg takler stresset, skrivepresset, kreativitetskravet og leserkritikken bra. Mindre tid enn ventet gikk til å få fornemme hva som ikke tipper over mot digi.no, dingz.no eller dinside.no/data som alle tre driver med data og også eies av Aller Internett.

Vanlig jobbing sammenlignet med studier gjør arbeidsdagen over når du forlater åstedet. Samtidig binder du deg nokså kraftig i åpningstiden til mange institusjoner og forretninger. Heldigvis er IT-avisen mer fokusert på artikkelproduksjonen enn arbeidstiden og arbeidsstedet.

Mindre fengende er at ressursmangelen gjør at det blir veldig mange klippesaker (artikler som bygger på (og referer til) andres verker). Sjelden er det mer enn en kilde. Et morsomt moment i denne sammenhengen er at jeg fant luktemaskin-saken min igjen på den svenske datasiden IDG. Og som vanlig er mer konkurrentene, siterte de hovedkilden i stedet for saken min – selv om det nærmest er direkte oversatt fra min tekst.

Men denne ensidigheten prøver jeg å gjøre noe med. Allerede har jeg unnagjort tre telefonintervjuer for å få norsk vinkling eller egen ITavisen.no sak. IT-innholdet er heller ikke nødvendigvis helt mitt bord. Heldigvis har nettsiden frihet til å skrive nokså mye rart av mer folkelig stoff så lenge det kan lenkes til informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Dette er langt fra livsviktig stoff, men kan være nokså bedårende.

Mine første saker
Første robotbutikk til Norge
IT-patenter viktigst i Europa
Spill-VM for bærbar PC
Limer igjen USB-porten
Mest bærbar musikk er lovlig
Flyvende roboter av cellofan
Lesemaskin for blinde
Ta opp lukten av brød
Barneportal mot Google
Saksøker mannehat-side
iPod som dødlig våpen

No comments: