Sunday, July 31, 2005

Mangfoldig personlighet

Jeg har tenkt litt på hvor ufattelig forskjellig man kan presentere seg selv uten å lyve eller overdrive. Avhengig av hvillke sider eller fakta man velger å legge vekt på, kan man fremstå som en rekke ulike typer. Her er noen varianter av Sindre Storvoll:

Kristen statskirkegutt, 23, med utallige leirer og gudstjenester bak seg. Ber og leser Bibelen til stadighet og er aktivt med i studentarbeid.

Kriminell mann i 20-årene, har ved flere anledninger brutt fartsgrensen i bil og har flere piratkopierte låter og programmer på sin PC.

Atletisk person (23) ville ikke hatt noe imot å trene flere ganger for dag. All fysisk aktivitet blir verdsatt, men med størst utbytte i lagidrett, jogging, ski og vekttrening. Volleyball er hovedidretten, der han har spilt i eliteserien, i europacup og vært på juniorlandslagssamling.

Snodig hvit, norsk mann ville vært svart om han fikk velge. Han samler på nøkkelringer utenlandske mynter. Smånevrotisk systematiker som regnskapsfører hvert øre han bruker, fører dagbok og skriver ned alle mobilmeldingene han synes er verdt å iverata.

Reisegal journaliststudent fra Nord-norge har vært i 30 land i løpet av sine 23 første leveår. Reisejournalstikk er en favorisert kombinasjon.

Alle disse representerer meg, men på vidt forskjellige måter, om de kun får se et avsnitt. Det samme gjelder bilder, påkledning og humør – hvis man begrenser seg til et engangsmøte. Jeg gjør selvsagt mitt for å prøve å være så meg-selv som mulig i møte med nye (og eksisterende) relasjoner.

No comments: