Friday, June 19, 2009

Hverdagsspekulasjoner 8

Etter lengre tid med bloggfri, gjør jeg et aldri så lite comeback med noen tanker jeg noterte for meg selv for noen uker siden.

Snik-demokratisering?
Å være på Facebook og Twitter er et must for de politiske partiene som vil nå yngre velgere i valgkampen. Men Regjeringen har også vært slue og tatt i bruk mobiltelefonene våre for å øke velgeroppslutningen. På min Nokia står det VALG nederst i venstre hjørnet stadig vekk, for eksempel når jeg sender melding. Det skal ikke være tvil om at jeg kommer til å huske å bruke stemmeretten, så mange påminnelser som jeg får daglig.

Passende mismatch
Nederst i kontaktvinduet på nye MSN Live Messenger er det to nøye utvalgte knapper til eksterne sider. Den ene leder til nettdatingtjenesten match.com: Trykk her for å finne mennesker i sunne forhold. Den andre fører til Kripos: Trykk her om du vil rapportere om usunne forhold til politiet. For en gangs skyld viser Windows et nøye planlagt utvalg av funksjoner.

Kvalitet over alt!
FrP-politiker Jøran Kallmyr foreslår at gatemusikere må gjennomgå en audition for å kvalitetsikre at musikken ikke ”bare plager omverdenen med støy”. Bra! Kun de velstående talentene og enerne bør få underholde offentlig. Når vi først er i gang, kan vi like godt opprette et kvalitetsutvalg for hele gatebildet: Noen bør kontrollere at det kun er rent dop i posene til langerne. Selgerne av gatemagasinet =Oslo bør ikke slippe til uten salgskurs fra BI. Tiggerne skulle hatt grunnfag i norsk og bør kun få bruke miljøvennlige kopper som kan gjenvinnes. Gjengmiljøene trenger å innføre godkjent verneutstyr i kamp og pålagt service på våpnene de bærer. Og man må for all del sikre at de få prostituerte som ennå ikke har trukket innomhus, leverer varene av beste sort.
Jeg ser store utvidelsesmuligheter for den nye merkeordningen Nyt Norge som Landbruks- og matdepartementet bruker for å kvalitetssikre maten vår.

No comments: