Sunday, May 03, 2009

Råkult med Råskinnet

Midt i bildet skimter man løper nummer 2180. Det er meg midt i Råskinnet – omtalt som Norges heftigste løp. De vel åtte kilometerne i med gjørme, myr, kratt, skog, vann til brystet og bratte bakker krevde i alle fall litt innsats. Det eneste som manglet var stier og vanlige veier :)

Jeg stortrivdes i de røffe skogene rundt Sognsvann av flere grunner; jeg liker naturen, jeg liker å løpe i terrenget og jeg har aldri deltatt i en løpskonkurranse før.

Men selv om konkurranseinstinktet er på plass og jeg fikk kjørt meg hardt, ga jeg ikke alt på lørdag: Jeg visste ikke helt hva som ventet meg, tok det ikke kjempeseriøst, startet rolig og var usikker på hvilken kapasitet pulsen min har. Dermed tok jeg det litt mer sindig enn nødvendig. Oppsummeringen etter løpet viste 197 i gjennomsnitt, som tyder på at jeg har en høyere arbeidspuls enn antatt :) I tillegg har jeg slitt litt med en kneskade i vår (jumper’s knee), har følgelig ikke og ikke hatt mer enn 3-4 joggeturer i år.

Tiden min på 53:49 er 10 minutter bak vinneren, men så langt fra sist blant de 1155 som gjennomførte - ei heller i min klasse. Jeg nådde også målene mine: fullføre, bruke mindre enn en time, og det å slå min venninne Gunhild Fretland. Hun ble likegodt nummer 18 totalt blant jentene, og nummer tre i sin klasse (merk; to guttenavn har sneket seg inn i systemet). Mest imponerende var kanskje de aller yngste (og letteste). Det var en rekke jente og gutter mellom 15 og 18 år som slo meg, og som også var blant de kjappeste totalt.

Les mer om og se mer fra løpet på kondis.no.
Du kan også se en youtube-video fra første gang vi går i vannet, helt i starten ved Sognsvannbekken. Jeg kan observeres (grønn shorts og overdel) mellom 0:42 og 0:48 av klippet.

Dette var en rå økt som frister til gjentakelse.

2 comments:

Anonymous said...

Tøfft Sindre. Du er en uredd kar - og jeg lar meg imponere over ditt mot og din vilje til å bryte grenser. Disse grensene er ok å presse... Artig å lese + følge linkene!! Pappa

Lone said...

Å, det så kult ut! Jeg vil også :D