Tuesday, March 14, 2006

X: Forgetful cycle/Glemsk syklus?

I had a phase in my early teens where I unintentionally left personal belongings around the place. I was (and am) reliable as for other responsibilities, but had a gift of having to buy new watches, sunglasses etc. I blame it partly on my crave to detach articles I am wearing on my arms, head or around my neck when sitting down or do physical activities such as playing pool, computer games or sports. But just as important was my (ongoing) fascination of fellow human beings or focus on observing my surroundings for short or longer travels.

The recent years contained few undesired shopping sprees. But this year’s first months have been marked by reoccurring forgetfulness. The first incident was the worst. I got distracted for a couple of seconds after the seat-belt sign in the Guadalajara-LA flight had been switched off, and left a CS Lewis book, Fiji Lonely Planet and a notebook with notes for three-four journalistic articles. I noticed an hour later, but the airline, door men or lost&found office could not help me. The notebook could not be replaced, and has been hard to reconstruct.

Fiji also had a little wave of left property: sun glasses, towel, deck of cards and swimming shorts (not while wearing them). After returning to Australia I managed to overlook my keys when leaving after a soccer match, but was rescued by a team mate who happened to return to the field (for his forgotten soccer boots).

Lots of thoughts, collies to supervise, new surroundings and passed stress are possible explanatory reasons. I really hope this is a bypass from a steady, in-control-of-things control.

---

I mine første tenår gjennomgikk jeg en periode der jeg til stadighet kunne legge igjen personlige eiendeler. Jeg var pålitelig med det meste annet, men hadde en egen evne til å måtte kjøpe nye klokker, solbriller etc. Noe av årsaken skyldes min trang til å ta av meg gjenstander jeg har på armer, hodet eller rundt halsen når jeg setter meg ned. Men vel så viktig er min fascinasjon av medmennesker eller hva som skal skje når jeg legger ut på kortere eller lengre reiser.

I de siste årene har det vært lite uønskede handleturer, men med starten av dette året har mengden glemskhet tiltatt. Det startet hardt og brutalt. På flyet fra Guadalajara til Los Angeles tok jeg frem en CS Lewis bok jeg leste i, Lonely Planet boka fra Fiji og notatboka mi fra reisen så langt. I sistnevnte var regnskap, dagbok og ikke minst notater til tre-fire artikler for DinSide.no. Artikkelstoffet hadde jeg ennå ikke overført til min PC. I sekundene da skiltet for setebeltene gikk av, glemte jeg å sjekke stollommen foran meg, og la bøkene igjen på flyet. Etter den første av ni ventetimer, innså jeg plutselig at sekken var noe mindre en antatt. Tross iherdig rundspringing etter flyselskap, hittegods, dørvakter etc, var det ingen som hadde sett eller viste av bøkene. Jeg kjøpte ny Fiji-bok, var ferdiglest med CS Lewis, men har hatt større problemer med å rekonstruere notatene.

Fiji hadde også en bølge med gjenglemt løsøre; solbriller, håndduk, kortstokk, badeshorts (ikke en jeg hadde på meg). Etter ankomst Australia har jeg prestert å legge nøklene til sykkel og hus igjen ved en fotballbane, som tilfeldigvis ble oppdaget av en lagkamerat. Jeg har også glemt en armbånd hos min Darshini en av dagene.

Jeg håper inderlig at dette kun er forbigående, og et symptom på mange tanker i hodet og tidligere stress.

No comments: