Wednesday, June 18, 2008

X: Everyday wringing / Hverdagsspekulasjoner 6

* I like paradoxes. One of them is the ability many of us have to spend heaps of energy hiking through the wilderness and scenic nature just to view and photograph the urban civilization/constructions.

* The Euro 2008 soccer championship is on a roll. The referees have a tough task making the right decisions. The thing I ponder upon though, is what the referees do the rest of the week – outside the big tournaments. It is limited how much they can train, study the teams and rules in front of every match. I suppose they have a second job, but who knows?

* I find having visual contact with someone makes a vast difference in terms of how the communications is valued. The saying goes that a picture speaks more than a thousands words. Can this idea be transferred to say that a look speaks more than a thousands thoughts or that a visual image correlates to a thousands words in one’s brain? I just raise the question.

---

* Turer ut i naturen er balsam for sjelen og sukker i grøten. Men mang en gang bruker man ironisk nok veldig mye energi på å komme seg ut og opp i landlige omgivelser, gjerne fjellpartier, for å se ned på urban bebyggelse. Eller at det man tar bilde av på fjelltur er byen man har tilbakelagt.

* Fotball-EM er i gang for fullt. Jeg har sett flere kamper enn jeg trodde foreløpig og trives egentlig bra med det. Men en ting som ble tatt opp under en kamp i går var følgende: Hva gjør egentlig fotballdommerne resten av uka utenom mesterskap? Det er begrenset hvor mye kampanalyse, regelstudier og trening som kan gjennomføres. Og en elitedommer har nok lite lyst å dømme lavere divisjoner eller aldersbestemte lag. Jeg antar de har vanlige jobber ved siden av, men hvem vet?

* På lørdag var jeg på en koselig utflyttingsfest. Det ble lite tid til å snakke med verten som inviterte meg, Åshild. Det slo meg dog at det av vi møttes, sa hei og hadde visuell kontakt utgjør en vesensforskjell uavhengig av hvor mye man prater. Det heter seg at et bilde sier mer enn tusen ord. Kan man overføre dette til å si at et blikk sier mer enn tusen tanker eller at en avbilding på netthinna generer mer enn tusen ord i hjernen? Jeg bare spør, men det ga i alle fall mening akkurat der og da. Dette tror jeg i alle fall gjelder folk man ikke har truffet tidligere og/eller fatter interesse for.

No comments: