Saturday, October 13, 2007

X: Parlez-vous français?

One of the cool things about working in Agenda 3:16 is the many projects countries around the world. Mali is one of them. If all goes according to plan, I will be spending two weeks of January or February between savannahs and desert. I am most content with an opportunity to once again go seriously abroad.

I only know a handful phrases of their official language, French (and not a word of any of the tribe languages). Thus, I seriously consider taking a language course starting at the end of this month. This will take more time than I like, it is not for free, but it will probably be worthwhile. It will be most beneficial for me to learn a bit of the world language, at least sufficiently to ask if someone mind me taking their picture and how much an item costs :)

---

Agenda 3:16s siste blad kom fra trykkeriet her om dagen, og vil være i folks postpakker neste uke en gang. Les noen smakebiter. Det er gøy å kunne ha ledet an hovedsaken, om fordommer om eldre, og tatt forsidebildet (for øvrig en nabodame som bor i etasjen over oss).

En annen gode med jobben er reisemuligheter. Det er mye som skjer innenlands, men med flere prosjekter ute forbi, er det innimellom behov for å ha journalister ute i felten. Tidlig neste år blir det høyst sannsynlig tilfelle. Mali er et av Normisjons samarbeidsland, og her vil jeg trolig tilbringe to uker av januar eller februar. Det er ikke sikkert ennå, men store sjanser for at jeg sendes avgårde.

Det vestafrikanske landet har mye spennende skrivestoff og er meg personlig et særs attraktivt reisemål. Marit og Ingvill er to av mine venner som har hatt lengre opphold mellom ørken og savannene. Jeg kjenner meg skikkelig klar for et nytt utenlandsopphold.

Jeg kan bare en håndfull franske fraser, og vurderer derfor seriøst å ta et og har tenkt seriøst på å ta et språkkurs før nyttår på folkeuniversitetet. Dette vil ta litt tid og koste litt, men er en god sjanse og anledning til å lære meg litt av verdensspråket – i alle fall nok til å kunne spørre om det er greit å ta bilder og hva ting koster :)

2 comments:

Anonymous said...

Artig og interessant lesing! Selvsagt høres det spennende ut at det kanskje blir arbeidsreise til Mali, men jeg tenkte mer på artikkelen stemplet gammel. Tøff tittel og knallbra bilde. DENNE vil jeg lese!

Ingvill Humlebrekke said...

Hvordan spørre om å ta bilde i mali: Ne be foto ta?? Jeg ta bilde?? De funker som regel;)