Wednesday, October 24, 2007

Nordnorske setninger – del 6

Etter en tid med fravær, kommer her en ny ti-rader med setninger krydret med begreper jeg tror hører hjemme i dialektene for de tre nordligiste fylkene, særlig Troms.

1. Det va no en snasn fangst du fikk høtta i går
2. Eg skeisa bra då eg va ute og loda i går
3. E dæ rart du bli vrangsøvd sånn som du akkodere kvær bidige natt? Heps på deg buksa, så fer vi.
4. Isj, sa ho, då eg hadde skorre i fesken og dæ mæste kom tytanes ut.
5. Eg får fnatt av ailt pjæsket dett.
6. Han e en bisk en skjettlugg
7. Dæ va go knaill i går, sjøll om eg e heilt læmster i dag.
8. Eg digge lærarjobben mæ aille de ørtn rabagassan.
9. Gidde du å tømme moillfatan?
10. Han e skikkelig kjetti uinner pailabban.

Forklaring/fasit på forfinet bokmål

1. For en vakker fangst du tok i går med det spisse stikkredskapet som brukes i fiske.
2. Jeg fikk en skikkelig sleng da jeg rånekjørte (bevegde meg uforskammet raskt eller uforholdsmessig sakte i trafikken med bilen, gjerne med høy musikk) i aften.
3. Er det rart du er i ulage med nattesøvnen så mye som du krangler og kverulerer hver eneste kveld? Ta på deg buksa skikkelig, så drar vi.
4. Æsj, sa hun, da jeg hadde skåret i fisken og det meste (av innvollene) kom til syne.
5. Jeg blir rastløs i mitt indre av alt av uvesentligheter du tar deg til.
6. Han er en sinna dumrian.
7. Det var svært så gøyalt i går, selv om jeg i dag er kjempeutslitt i kroppen.
8. Jeg har stor sans for lærerjobben min med alle de små, ivrige barna.
9. Kan du være så snill å fjerne innholdet på tallerkenene vi benytter til skall, benrester og annet ikke-spiselig middagsmat?
10. Han er særs kilen under de store beina.

3 comments:

Anonymous said...

Kor du tar d fra?
Eg må no flire kvær gong du kjæm opp med nån nye... :)

Anonymous said...

Ja, samme sei eg! Syns du burde vurdere å frilanse som manusforfattar på Hålogaland teater ;)

Anonymous said...

Haha, eg har jo glømt av mange av ordan. Arti! Får idea te neste samtale mæ en uvitanes østlending *glis* Førr ikkje å snakke om danske *glise endå meir*