Thursday, October 19, 2006

X: Apartment process/Leilighetsprosess

The papers are filled with classifieds on housing. Many of my friends have recently purchased apartments around in Oslo. I may be done studying in June, and will not be able to live in the student complex anymore. Thus I am tempted by the thought of finally take the purchasing step of becoming a home owner. Few other investments increase money value as quickly as owning property in popular neighborhoods/cities. I have a bit of proprietary capital/equity, and will speak to my local bank back home north (where I will travel next week) regarding loan rates and amount.

I have been searching a bit online the last couple of weeks online, but am considering attending some house inspections in the next months. I look at apartments between about 25 to 50 square meters, with separate bedroom (and bathroom of course), and possibly a kitchen of its own. My limit for estimated value is 1,5 million kroner (about 222,000 US dollars). Here are some examples of ads I find appealing (some of which are sold): 1, 2, 3 & 4.

I am not planning to buy anytime super soon though. The earliest will probably be the beginning of next year. This for three particular reasons;

a) I am not really sure about where I will be or what I will do when I finish. I might wait a bit until I know more about location for some time to come. It is possible to have others rent a future bought home, but if this happens before I have lived there for a year, I will have to tax a fair bit. And I cannot afford buying to places anyway, so I would need to know where my base would be.
b) I do not really know the market too well yet, what to look for, what to expect. This needs training, which I am currently undertaking.
c) analysts fear that the crazy price market, it is really expensive to buy property in Oslo, will have a crack soonish. If would be terrible if this happened right after I bought. On the other hand, if it is central enough, it will always be a need for available space as Oslo is growing consistently.

All hints, tricks and tips are appreciated :)

---

Avisene er tynget av boligkjøp og -salg. Flere av mine venner i hovedstaden har nylig gått til innkjøp av selveid hjem. Juni kan være min siste studiemåned, og studentkollektivet er da uaktuelt. Jeg vil være i en mulig etableringsfase i livet. Få andre (relativ sikre) investeringer har en sånn sjanse for stor avkastning, som det å kjøpe eiendom med hjem på i populære områder/byer. Jeg har en del egenkapital og skal ta en prat med banksjefen hjemme i Brøstadbotn – om rente og lånesum – når jeg besøker hjembygda neste uke.

Finn.no er min foreløpige hovedkilde for leiligheter til salgs, som sender meg forslag på e-post etter mine definerte søk. Jeg vurderer sterkt å delta på en visning i løpet av de neste månedene. De jeg sikter meg inn på er mellom 25 og 50 m2, har eget soverom og bad, og helst eget kjøkken. Makstakst/prisantydning jeg setter meg fore er 1,5 millioner kroner (det er ufattelig mye penger). Her er noen eksmpler på annonser jeg anser som passende (særlig den første): 1, 2, 3 & 4.

Men kjøp vil neppe bli gjort før tidligst 2007. Dette av tre viktige grunner.
a) Jeg er ennå ikke sikker på hvor jeg vil være og hva jeg vil gjøre etter endt studie. Det er selvsagt mulig å leie ut, men det er en risiko, det vil skatte seg om jeg ikke har bodd der et år selv og jeg har ikke råd til å kjøpe mange steder på en gang.
b) Erfaring i kjøpsleken mangler. Jeg ønsker å lære mer om hva jeg må være obs på og hva man kan forvente i forhold til innhold og pris på ulike boalternativer og områder.
c) Skeptiske analytikere venter prismarkedet vil sprekke snart på grunn av urealistisk høye priser. Dette vil nok likevel alltid være tilfelle, og i sentrum av voksende Oslo vil det alltid være behov for å finne tak over hodet.

Alle tips, triks og gode råd tas mot med takk :)

3 comments:

Anonymous said...

Jeg syns flere av disse var kjempebra, men et par er tydligvis allerede solgt :) Det går fort i dette markedet

Anonymous said...

Den første var veldig fin :) Er en spennende fase det, å skulle kjøpe boplass. Tenk hvor mye lån vi blir å ha...!

Aurelie said...

hey dude! just wanted to post something that's in english and to say that the places look nice :D