Thursday, May 03, 2007

X: Divine drip 8/ Himmeldrypp 8

As my life currently evolves around the completion of my thesis (to be printed this Monday!), this entry is a rather short, yet very rewarding litertaure recommandation.

I am (sadly) not reading enough non-curriculum nowadays, but I get through some titles every now and again. Few books I read though is in the category “cannot be put aside”. I am (sadly) infrequently real emotional, and it takes a lot to have me tear. That a book does both is very rare.

The publication is not “The Bible” (this time), but “The Heavenly Man”

Let me quote from the introduction to Backtojerusalem.com:

”This is the story of how God took a young, half-starved boy from a poor village in Henan Province and used him mightily to preach the gospel despite intense persecution [...] Instead of focusing on the many miracles or experiences of suffering, Yun prefers to emphasize the character and beauty of Jesus. “


The history of this radical, Christian man is not only extraordinary and incredible, but true, moving and strengthening. It has the full range from joyous reunions to awful torture.

Liu Zhenying, aka Brother Yun, aka the 'Heavenly Man' is an example of a man who puts God firsts regardsless, and does not hold any grudges for the resistance he faces because of it.

There are many divine drips pouring out between the covers. As I do not possess the English version, I will rather refer you to Crossroad.to which has selection of short exerts from the book for you to enjoy.

Brother Yun is currently living in Germany, but travels the world. If you have met him, I am happy for you, if you have the chance I encourage you to. I have personally not. His story is widely known for many, but for those who has not yet abosrbed the biography, independent of your belief, I strongly recommend this one.

---

Ettersom min tilværelse så å si bare dreier seg om å få levert masteroppgaven til trykking førstkommende mandag, blir dette et kort, men veldig givende litteraturtips.

Jeg leste mye ikke-pensum tidligere, og noe nå. Få bøker jeg har lest kommer i kategorien ”kan ikke legge den fra meg”. Jeg er sjelden i emosjonell ubalanse, og det skal mye til å aktivere mine tårekanaler. At en bok gjør det, er svært sjelden. For en uke siden fullførte jeg en bok som klarte begge deler.

Verket er ikke Bibelen (i denne omgang), men ”Den himmelske mann”.

Jeg siterer fra bokkilden.nos omtale:

”Broder Yun kommer fra en fattig landsby i Henan-provinsen i Kina, og er en av lederne for husmenighetene i landet. Han har vært utsatt for mye tortur og flere ganger blitt fengslet som følge av sin tro. Han har til tross for motgangen fortsatt å forkynne evangeliet, og ser det som et privilegie å lide for Jesu skyld.”

Historien til denne radikale, kristne mannen er ikke bare usedvanlig, utrolig men både sann, styrkende og rørende. Her er det alt fra de største gledesscener til utenkelig tortur.

Yun er et eksempel på en som setter Gud først uansett, og ikke legger noe i mellom. Av de mange innsiktsfulle himmeldryppene, skal jeg nevne et fra det avsluttende delen (s309):

Bare fordi du har en kirkebygning, betyr ikke nødvendigvis at Jesus er med deg. Han er ikke velkommen i mange slike bygninger i dag. I Åpenbaringen 3,20 sier Jesus:

”Se jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og ham med meg.”


Dette verset brukes ofte til å invitere mennesker til frelse, men faktisk er det en helt annen sammenheng Jesus talier i. Han stod utenfor døren til menigheten i Laodikea og banket på for å få komme inn.

Kinseren lever fortsatt i beste velgående og har vært i Norge mer enn en gang. Boka kom ut første gang i 2002, men for dem som ikke har latt øynene suge inn biografien, uavhengig av hva man tror på, bør seriøst vurdere det.

1 comment:

Ingvill Humlebrekke said...

Jeg har vært så heldig å få treffe broder Yun live, og det var virkelig en STOR inspirasjon, akkurat som boka. Jepp, uansett religiøst ståsted er den virkelig vel verdt å få med seg, og grunne på!